Met deze stap wil Luxemburg de mensen ertoe aanzetten van de privé-auto op het openbaar vervoer over te schakelen. Het gratis aanbod maakt deel uit van een omvangrijk concept voor een ommekeer in het vervoer in het groothertogdom. Voor Bausch is het "omzeggens de kers op de taart". Het hoofddoel is het openbaar vervoer zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. "Anders kan een omslag niet lukken." Bijgevolg wordt ook massaal in de uitbouw van het bus-, tram- en treinaanbod geïnvesteerd: voor het spoor werd voor de periode 2018-2027 ongeveer 4 miljard euro uitgetrokken. Daarbovenop komt 550 miljoen euro voor de tram in de hoofdstad. "Luxemburg wil een model van moderne mobiliteit in de 21ste eeuw in Europa zijn", zei Bausch. De toestand in het op één na kleinste land van de Europese Unie met zowat 600.000 inwoners kan niet zomaar op een ander land getransponeerd worden. Maar Luxemburg kan wel een "laboratorium" zijn voor hoe men "intelligent en individueel" tussen vervoersmiddelen kan wisselen om van A naar B te gaan. Het gratis stads- en streekvervoer betekent voor de Luxemburgse staat een meeruitgave van 41 miljoen euro per jaar. Enkel voor de eerste klasse moet nog worden betaald. (Belga)

Met deze stap wil Luxemburg de mensen ertoe aanzetten van de privé-auto op het openbaar vervoer over te schakelen. Het gratis aanbod maakt deel uit van een omvangrijk concept voor een ommekeer in het vervoer in het groothertogdom. Voor Bausch is het "omzeggens de kers op de taart". Het hoofddoel is het openbaar vervoer zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. "Anders kan een omslag niet lukken." Bijgevolg wordt ook massaal in de uitbouw van het bus-, tram- en treinaanbod geïnvesteerd: voor het spoor werd voor de periode 2018-2027 ongeveer 4 miljard euro uitgetrokken. Daarbovenop komt 550 miljoen euro voor de tram in de hoofdstad. "Luxemburg wil een model van moderne mobiliteit in de 21ste eeuw in Europa zijn", zei Bausch. De toestand in het op één na kleinste land van de Europese Unie met zowat 600.000 inwoners kan niet zomaar op een ander land getransponeerd worden. Maar Luxemburg kan wel een "laboratorium" zijn voor hoe men "intelligent en individueel" tussen vervoersmiddelen kan wisselen om van A naar B te gaan. Het gratis stads- en streekvervoer betekent voor de Luxemburgse staat een meeruitgave van 41 miljoen euro per jaar. Enkel voor de eerste klasse moet nog worden betaald. (Belga)