Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren de enige bron van inkomsten. Zowat een jaar geleden vervingen ze de zogenoemde "biertelefoon" door een online systeem. Na één jaar maken de paters een positieve balans op. De voorbije 12 maanden hebben bijna 80.000 personen zich als klant geregistreerd. Toch hebben niet alle geregistreerden al een aankoop gedaan. Dat komt omdat de abdij jaarlijks 40.000 kratten bier te koop aanbiedt. Er zijn dus veel meer klanten dan het aantal aangeboden kratten bier. "Wie een krat wil, moet dus soms wat geduld uitoefenen", vertelt een broeder van de abdij. Toch werkt het reservatiesysteem goed. "Het is zo opgebouwd dat mensen die voor het eerst ons bier kopen voorrang krijgen." Uit de cijfers blijkt dan ook dat 94 procent van de klanten slechts één bestelling heeft geplaatst. Slechts 6 procent kon twee maal bestellen. Uit de cijfers blijkt ook dat de overgrote meerderheid van de bestellingen, 81 procent, afkomstig zijn van Belgische klanten. Elf procent van de verkoop gaat naar Nederlandse bierliefhebbers, 3 procent naar Franse en 2 procent naar Duitse klanten. De overige 3 procent waren consumenten uit verschillende andere Europese landen, maar ook de V.S., Canada, Brazilië, Mexico, China, Hong Kong en zelfs Australië. Gemiddeld zijn er maandelijks twee verkoopsessies die telkens enkele dagen op voorhand worden aangekondigd. Door de coronalockdown kon er gedurende twee maanden geen bier afgehaald worden. Bij de hervatting van de verkoop op 14 mei surften zelfs zo veel mensen naar de website dat de server crashte. (Belga)

Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren de enige bron van inkomsten. Zowat een jaar geleden vervingen ze de zogenoemde "biertelefoon" door een online systeem. Na één jaar maken de paters een positieve balans op. De voorbije 12 maanden hebben bijna 80.000 personen zich als klant geregistreerd. Toch hebben niet alle geregistreerden al een aankoop gedaan. Dat komt omdat de abdij jaarlijks 40.000 kratten bier te koop aanbiedt. Er zijn dus veel meer klanten dan het aantal aangeboden kratten bier. "Wie een krat wil, moet dus soms wat geduld uitoefenen", vertelt een broeder van de abdij. Toch werkt het reservatiesysteem goed. "Het is zo opgebouwd dat mensen die voor het eerst ons bier kopen voorrang krijgen." Uit de cijfers blijkt dan ook dat 94 procent van de klanten slechts één bestelling heeft geplaatst. Slechts 6 procent kon twee maal bestellen. Uit de cijfers blijkt ook dat de overgrote meerderheid van de bestellingen, 81 procent, afkomstig zijn van Belgische klanten. Elf procent van de verkoop gaat naar Nederlandse bierliefhebbers, 3 procent naar Franse en 2 procent naar Duitse klanten. De overige 3 procent waren consumenten uit verschillende andere Europese landen, maar ook de V.S., Canada, Brazilië, Mexico, China, Hong Kong en zelfs Australië. Gemiddeld zijn er maandelijks twee verkoopsessies die telkens enkele dagen op voorhand worden aangekondigd. Door de coronalockdown kon er gedurende twee maanden geen bier afgehaald worden. Bij de hervatting van de verkoop op 14 mei surften zelfs zo veel mensen naar de website dat de server crashte. (Belga)