De EIB verstrekt gunstige leningen voor investeringen die aansluiten bij Europese doelstellingen inzake jobcreatie, economische groei en de strijd tegen de klimaatverandering. De Vlaamse regering had een leningverzoek ingediend bij de EIB voor de Oosterweelverbinding.

Het project om de Antwerpse ring te sluiten zou naar schatting 3,6 miljard euro kosten. 'Dankzij de lening van de Europese Investeringsbank krijgt de Oosterweelverbinding vleugels. De lening van 1 miljard ondersteunt het financieel model dat op zich al stevig verankerd was. De financiering is rond, nu kan de Antwerpse Ring volgen', zegt Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open Vld).

De 1 miljard euro van de EIB maakt deel uit van een totale lening van 3,6 miljard euro die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de publieke nv die de Oosterweelverbinding moet realiseren, aangaat bij de Vlaamse overheid. De BAM zal die lening binnen de 35 jaar na de oplevering van de werken met de inkomsten van de tolheffing terugbetalen.

Vrijdag keurt de Vlaamse regering de financieringsovereenkomst tussen de BAM en de Vlaamse overheid goed. 'Nog niet zo lang geleden leek het Oosterweelproject dood en begraven. We hebben het dossier echter stap voor stap gedeblokkeerd. Nu zit de schup in de grond en onderschrijft ook de Europese Investeringsbank onze plannen', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts

'Antwerpen komt uit de ban van de Ring'

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) reageert verheugd op het nieuws. 'Antwerpen komt uit de ban van de Ring', zegt De Wever, die het heeft over een 'fantastische erkenning voor wat samen met de overkapping het grootste mobiliteits- en leefbaarheidsproject van deze eeuw wordt'.

Ook een van De Wevers grootste uitdagers bij de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober, Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien, is tevreden met de beslissing en noemt het 'goed dat de investeringsbank geld wil lenen om te investeren in Antwerpen en haar toekomstverbond'. Van Besien stelt wel dat de overkapping van de Antwerpse ring en meer duurzaam vervoer (een modal split naar minder autoverkeer, red.) essentiële pijlers zijn van dat toekomstverbond, dat gesloten werd tussen de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de Antwerpse actiegroepen. Hij vraagt dan ook aan Vlaanderen om 'niet alleen geld te zoeken voor de Oosterweelverbinding en autoverkeer'.

De EIB verstrekt gunstige leningen voor investeringen die aansluiten bij Europese doelstellingen inzake jobcreatie, economische groei en de strijd tegen de klimaatverandering. De Vlaamse regering had een leningverzoek ingediend bij de EIB voor de Oosterweelverbinding. Het project om de Antwerpse ring te sluiten zou naar schatting 3,6 miljard euro kosten. 'Dankzij de lening van de Europese Investeringsbank krijgt de Oosterweelverbinding vleugels. De lening van 1 miljard ondersteunt het financieel model dat op zich al stevig verankerd was. De financiering is rond, nu kan de Antwerpse Ring volgen', zegt Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open Vld). De 1 miljard euro van de EIB maakt deel uit van een totale lening van 3,6 miljard euro die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de publieke nv die de Oosterweelverbinding moet realiseren, aangaat bij de Vlaamse overheid. De BAM zal die lening binnen de 35 jaar na de oplevering van de werken met de inkomsten van de tolheffing terugbetalen. Vrijdag keurt de Vlaamse regering de financieringsovereenkomst tussen de BAM en de Vlaamse overheid goed. 'Nog niet zo lang geleden leek het Oosterweelproject dood en begraven. We hebben het dossier echter stap voor stap gedeblokkeerd. Nu zit de schup in de grond en onderschrijft ook de Europese Investeringsbank onze plannen', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) reageert verheugd op het nieuws. 'Antwerpen komt uit de ban van de Ring', zegt De Wever, die het heeft over een 'fantastische erkenning voor wat samen met de overkapping het grootste mobiliteits- en leefbaarheidsproject van deze eeuw wordt'.Ook een van De Wevers grootste uitdagers bij de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober, Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien, is tevreden met de beslissing en noemt het 'goed dat de investeringsbank geld wil lenen om te investeren in Antwerpen en haar toekomstverbond'. Van Besien stelt wel dat de overkapping van de Antwerpse ring en meer duurzaam vervoer (een modal split naar minder autoverkeer, red.) essentiële pijlers zijn van dat toekomstverbond, dat gesloten werd tussen de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de Antwerpse actiegroepen. Hij vraagt dan ook aan Vlaanderen om 'niet alleen geld te zoeken voor de Oosterweelverbinding en autoverkeer'.