Oosterweeltunnels kunnen, maar zijn duurder en meer tijdrovend

© Belga

De Vlaamse regering maakt zich klaar voor de eindspurt in het Oosterweeldossier.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) wil tegen 27 september een beslissing nemen in het Oosterweeldossier. Op tafel ligt nog steeds de keuze tussen de tunnel- en de brugvariant. Tunnels zouden technisch haalbaar zijn, maar duurder en het zou langer duren om ze aan te leggen.

Het ministerieel comité van de Vlaamse regering (met naast Peeters de ministers Crevits, Lieten, Bourgeois en Muyters) had donderdag een vergadering met ingenieurs en vertegenwoordigers van de stad Antwerpen over het Oosterweeldossier.

Volgende week zijn nog twee vergaderingen gepland. Bedoeling is te landen tegen 27 september, de dag van de Septemberverklaring in het Vlaams Parlement.

De Standaard meldde vrijdag dat uit de vergadering is gebleken dat alle opties technisch haalbaar zijn. Maar tussen een viaduct en een uitgegraven tunnel zou een prijsverschil van minstens 500 miljoen liggen. Een geboorde tunnel zou een miljard duurder zijn.

Tunnels zouden ook later klaar zijn. Dat zou pas kunnen in het jaar 2021, terwijl het Lange Wapperviaduct al in 2017 ‘klaar voor verkeer’ zou zijn.

Volgens de Vlaamse regering zijn die gegevens echter nog voorbarig. Maar als ze bevestigd worden, zullen ze moeten worden afgewogen tegen het zogenaamde dubbelbesluit dat de regering eerder heeft genomen.

Dat dubbelbesluit luidt dat de Antwerpse ring wordt gesloten met een tunnel tenzij dat technisch niet haalbaar is, duurder uitvalt dan een brug of langer zou duren om ze te bouwen dan een brug. Maar er is niet precies bepaald hoeveel duurder tunnels mogen zijn of hoeveel langer het mag duren om ze aan te leggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content