Oosterweel: ‘Is deze deal wel Annick De Ridder-proof?’

Niel Staes: 'De actiegroepen kunnen nog altijd een volksraadpleging afdwingen.' © .
Peter Casteels

Niel Staes is als activist betrokken bij het Oosterweeldossier. Hij is sceptisch over het akkoord tussen de Vlaamse regering en de actiegroepen.

1. Bent u tevreden met het akkoord?

Ik zou er als ecologist niet mee hebben ingestemd, nee. In het akkoord staat dat er een zogenoemde modal shift komt, waardoor nog maar 50 procent van de verplaatsingen met de auto mogen gebeuren. Ik betwijfel dat de Vlaamse regering in staat is om die doelstelling te behalen. De politici hadden het tijdens de persconferentie over schoppen en tunnels, maar meer beton zal de mobiliteitsproblemen niet oplossen.

2. Bent u dan teleurgesteld in de actiegroepen?

Ik begrijp natuurlijk dat dit een compromis is. Maar ik vond de euforische stemming tijdens de bekendmaking ervan nogal voorbarig. Het gaat namelijk om een intentieverklaring – meer niet. De komende weken moeten er nog harde garanties gegeven worden. Zo zal er een werkgemeenschap komen waarin actiegroepen en politici samenwerken. Maar wordt die een beslissingsorgaan of louter een adviserend comité?

3. Zal de overkapping er volgens u komen?

Het eerste bedrag van 1,25 miljard euro zal in de begroting ingeschreven worden. Voor de volgende jaren kan het natuurlijk altijd aangepast of zelfs geschrapt worden. Daarover zal het Vlaams Parlement wel een decreet of resolutie stemmen.

4. Welke drukkingsmiddelen hebben de actiegroepen nog?

Van hun klacht bij de Raad van State hebben ze een drukkingsmiddel gemaakt. Ook daar heb ik het moeilijk mee. Als aan alle voorwaarden wordt voldaan, zullen ze die klacht intrekken. Maar als ze gewettigd was, zou dat betekenen dat de actiegroepen instemmen met een tracé dat eigenlijk illegaal is. Een juridische procedure kan geen onderdeel zijn van een compromis. Als de bijsturingen echt tegemoetkomen aan de klachten, laat de Raad van State dat dan bekrachtigen.

Met de volksraadpleging is gelukkig niet gemarchandeerd. De actiegroepen hebben voldoende handtekeningen, dus ze kunnen er nog altijd één afdwingen.

5. Zijn de onderhandelaars te ver van hun achterban verwijderd geraakt?

Bij de achterban van Ringland, stRaten-generaal en Ademloos is het wantrouwen groot in de politici met wie nu een akkoord gesloten is. Ik vraag me ook af of dat akkoord Annick De Ridder-proof is. Wat komt ervan terecht als de N-VA-senator in 2019 minister van Mobiliteit wordt?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content