In oktober vorig jaar ondertekenden bedrijven als Facebook, Google, Microsoft en Twitter onder impuls van de Europese Commissie een gedragscode waarin ze maatregelen in het vooruitzicht stelden om de verspreiding van fake news in het digitale tijdperk aan banden te leggen. Uit de eerste jaarrapporten van de deelnemende bedrijven leert de Commissie dat er vooruitgang is geboekt. Jourova prijst alvast het engagement van de internetgiganten om meer transparantie aan de dag te leggen. De nauwe samenwerking in de aanloop naar de Europese verkiezingen van mei heeft "de integriteit van onlinediensten versterkt, economische drijfveren voor fake news verstoord en politieke advertenties transparanter gemaakt", stelt ze in een persmededeling. Maar de geboekte vooruitgang verschilt sterk van bedrijf tot bedrijf, en de evaluatierapporten bieden weinig inzicht in de eigenlijke impact van de zelfregulering, aldus de Commissie. Zo moeten de online platforms nog veel nauwer gaan samenwerken met onderzoekers, factcheckers en onafhankelijke organisaties. De Commissie heeft steeds gewaarschuwd dat ze bindende wetgeving zou kunnen voorstellen indien de zelfregulerende aanpak onvoldoende resultaat zou opleveren. Begin volgend jaar zal ze een uitgebreide evaluatie van de gedragscode presenteren. (Belga)