"We moeten onze structurele kosten verminderen inclusief de grootste kostenposten, met name de lonen en sociale voordelen", zegt vicevoorzitter Elise Eberwein in de memo. "We moeten ons ook voorbereiden om op korte termijn een kleinere luchtvaartmaatschappij uit te baten." De komende weken zou er meer duidelijkheid moeten komen over gevolgen voor het vliegend personeel. Bij American Airlines loopt al een programma van vrijwillig verlof en vervroegd pensioen, waarop volgens Eberwein 39.000 van de 100.000 werknemers ingeschreven hebben. Net als vele concurrenten werd ook American Airlines midscheeps getroffen door de coronapandemie. Nagenoeg alle passagiersvluchten moesten worden opgeschort. De maatschappij kan rekenen op een steunpakket van 5,8 miljard dollar van de Amerikaanse regering. In ruil moest American, net als sectorgenoten in de VS, beloven tot eind september niet aan het personeelsbestand te raken. De aankondiging van vandaag zal dus pas vanaf oktober gelden. Ook andere Amerikaanse maatschappijen, zoals Delta Air Lines en United Airlines, lieten al verstaan dat er in de herfst banenverlies te verwachten is. Ook bij United is er bijvoorbeeld sprake van 30 procent van het kaderpersoneel. (Belga)

"We moeten onze structurele kosten verminderen inclusief de grootste kostenposten, met name de lonen en sociale voordelen", zegt vicevoorzitter Elise Eberwein in de memo. "We moeten ons ook voorbereiden om op korte termijn een kleinere luchtvaartmaatschappij uit te baten." De komende weken zou er meer duidelijkheid moeten komen over gevolgen voor het vliegend personeel. Bij American Airlines loopt al een programma van vrijwillig verlof en vervroegd pensioen, waarop volgens Eberwein 39.000 van de 100.000 werknemers ingeschreven hebben. Net als vele concurrenten werd ook American Airlines midscheeps getroffen door de coronapandemie. Nagenoeg alle passagiersvluchten moesten worden opgeschort. De maatschappij kan rekenen op een steunpakket van 5,8 miljard dollar van de Amerikaanse regering. In ruil moest American, net als sectorgenoten in de VS, beloven tot eind september niet aan het personeelsbestand te raken. De aankondiging van vandaag zal dus pas vanaf oktober gelden. Ook andere Amerikaanse maatschappijen, zoals Delta Air Lines en United Airlines, lieten al verstaan dat er in de herfst banenverlies te verwachten is. Ook bij United is er bijvoorbeeld sprake van 30 procent van het kaderpersoneel. (Belga)