Ontwerp beheersovereenkomst met De Lijn goedgekeurd

De Lijn moet meer uitgaven met eigen inkomsten dekken en meer reizigers controleren.

De Vlaamse regering heeft vrijdag het ontwerp van nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn goedgekeurd. Doelstellingen zijn onder meer jaarlijks 5 procent meer reizigers controleren en de kostendekkingsgraad jaarlijks 0,5 procent optrekken.

In de beheersovereenkomst worden de wederzijdse rechten en plichten tussen De Lijn en de Vlaamse overheid voor de periode 2011-2015 verankerd. Na maandenlange gesprekken werd de beheersovereenkomst vrijdag goedgekeurd door de Vlaamse regering.

Nadien wordt de tekst nog besproken in het Vlaams Parlement. Daar krijgen de parlementsleden 90 dagen de tijd om de inhoud van de beheersovereenkomst te toetsen.

Een van de doelstellingen in de beheersovereenkomst is dat De Lijn moet zorgen voor een verhoging van haar kostendekkingsgraad. Ze moet dus een groter deel van haar uitgaven dekken met eigen inkomsten. De Vlaamse regering wil dat er een jaarlijks groeipad van 0,5 procent wordt gehaald.

Jaarlijks vijf procent meer reizigers controleren

Voorts bepaalt de beheersovereenkomst dat het zwartrijden verder wordt teruggedrongen en de sociale veiligheid verhoogd door elk jaar 5 procent meer reizigers te controleren.

Om de snelheid en stiptheid te verbeteren, komt er dynamische verkeerslichtenbeïnvloeding op drukke openbare vervoerassen. Daardoor kunnen de bussen en trams via een zender langer groen of korter rood krijgen bij de volgende verkeerslichten, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Voorts worden vanaf 2011 chipkaarten ingevoerd die de reizigersaantallen en -stromen bij De Lijn precies in kaart kunnen brengen. De chipkaart zal alle verplaatsingen registreren en kan ook gebruikt worden bij de andere openbare vervoersoperatoren (MIVB, NMBS, TEC). Tegen eind 2013 zouden alle abonnees een chipkaart moeten hebben.

Nieuw in de beheersovereenkomst is ook de keuze voor een netwerk van snelbussen. Dit netwerk wordt opgebouwd uit snelle, comfortabele busverbindingen met weinig haltes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content