Op haar wekelijkse vergadering boog de Commissie zich woensdag over nieuwe voorstellen om fake news over de pandemie aan banden te leggen. Naast een daadkrachtig communicatiebeleid en een sterkere samenwerking met lidstaten, internationale partners en andere stakeholders vormt transparantie één van de leidmotieven en daarbij kijkt de Commissie in eerste instantie naar de online platforms. De Commissie wil dat platforms maandelijks een rapport gaan insturen met gedetailleerde gegevens over de acties die ze ondernemen om gezaghebbende inhoud te bevorderen en desinformatie in te perken. Ze moeten ook nauwer samenwerken met factcheckers en onderzoekers. "De platforms hebben al positieve stappen gezet, maar ze moeten hun inspanningen nog opvoeren", zei vicevoorzitter Vera Jourova. De Commissie waarschuwt in de mededeling voor de gezondheidsrisico's van foutieve claims over het virus, bijvoorbeeld dat het drinken van bleekwater of pure alcohol infecties zou genezen. Zo verwijst ze naar het Belgische Antigifcentrum, dat sinds de coronacrisis een vertwaalfvoudiging van het aantal oproepen over ongelukken met bleekwater rapporteerde. Daarnaast is er ook een politieke inzet. De Commissie stelt onder meer vast dat buitenlandse actoren en landen als Rusland en China "doelgerichte beïnvloedings- en desinformatiecampagnes" uitvoeren in de EU. Zo stelde East Stratcom, de gespecialiseerde taskforce van de Europese diplomatieke dienst, op de website EUvsDisinfo meer dan 550 desinformatieverhalen uit pro-Kremlin-bronnen aan de kaak. "In de wereld van vandaag speelt technologie een grote rol: er wordt niet meer met zwaarden, maar met woorden gestreden, en zowel statelijke als niet-statelijke actoren maken gretig gebruik van doelgerichte beïnvloedings- en desinformatiecampagnes", stelde Borrell vast. (Belga)

Op haar wekelijkse vergadering boog de Commissie zich woensdag over nieuwe voorstellen om fake news over de pandemie aan banden te leggen. Naast een daadkrachtig communicatiebeleid en een sterkere samenwerking met lidstaten, internationale partners en andere stakeholders vormt transparantie één van de leidmotieven en daarbij kijkt de Commissie in eerste instantie naar de online platforms. De Commissie wil dat platforms maandelijks een rapport gaan insturen met gedetailleerde gegevens over de acties die ze ondernemen om gezaghebbende inhoud te bevorderen en desinformatie in te perken. Ze moeten ook nauwer samenwerken met factcheckers en onderzoekers. "De platforms hebben al positieve stappen gezet, maar ze moeten hun inspanningen nog opvoeren", zei vicevoorzitter Vera Jourova. De Commissie waarschuwt in de mededeling voor de gezondheidsrisico's van foutieve claims over het virus, bijvoorbeeld dat het drinken van bleekwater of pure alcohol infecties zou genezen. Zo verwijst ze naar het Belgische Antigifcentrum, dat sinds de coronacrisis een vertwaalfvoudiging van het aantal oproepen over ongelukken met bleekwater rapporteerde. Daarnaast is er ook een politieke inzet. De Commissie stelt onder meer vast dat buitenlandse actoren en landen als Rusland en China "doelgerichte beïnvloedings- en desinformatiecampagnes" uitvoeren in de EU. Zo stelde East Stratcom, de gespecialiseerde taskforce van de Europese diplomatieke dienst, op de website EUvsDisinfo meer dan 550 desinformatieverhalen uit pro-Kremlin-bronnen aan de kaak. "In de wereld van vandaag speelt technologie een grote rol: er wordt niet meer met zwaarden, maar met woorden gestreden, en zowel statelijke als niet-statelijke actoren maken gretig gebruik van doelgerichte beïnvloedings- en desinformatiecampagnes", stelde Borrell vast. (Belga)