De bedoeling van de rampoefening was om op grote schaal de veiligheid van deze spoortunnel te testen. Zo'n oefening is ook nodig om een homologatie te krijgen voor nieuwe infrastructuur. De opening van de tunnel is voorzien voor 4 april. Aan de rampoefening namen zo'n 300 mensen deel, van wie ongeveer 100 hulpverleners en 50 mensen voor de omkadering. Het ging om personeel van de spoorwegpolitie, van de lokale politie, het Rode Kruis, brandweerlui en psychologen. Van de 150 figuranten waren er een 40-tal "gewond". In het scenario was voorzien dat een treinreiziger rook had opgemerkt en alarm sloeg. Daarop werd door de treinbestuurder een noodstop uitgevoerd en het controlecentrum verwittigd. In de trein brak brand uit, waarop een eerste brandweerploeg probeerde om de vuurhaard en de slachtoffers te lokaliseren, terwijl de tweede ploeg zich bezighield met de bluswerken en een derde met de evacuatie. Boven de grond blokkeerde de politie het verkeer in de buurt van het Schuman-plein. De 'Brussels Schuman Control Room' is 24 uur op 24 bemand en heeft zicht op ongeveer 170 camera's in het station en in de tunnel. In geval van een incident kan men tot tien meter precies de trein lokaliseren. Dankzij een glasvezelkabel in de tunnel kan ook de vuurhaard precies worden gelokaliseerd. In functie van al deze gegevens wordt een scenario voor de hulpdiensten vastgelegd. De verlichting schakelt automatisch over op batterijen en de rookafvoer wordt eveneens automatisch geactiveerd. De Schuman-Josaphattunnel is 1.250 meter lang en vormt de directe link tussen station Schuman en station Meiser, in het oosten van Brussel. De tunnel maakt een snelle treinverbinding tussen de Europese wijk en Brussels Airport mogelijk. (Belga)

De bedoeling van de rampoefening was om op grote schaal de veiligheid van deze spoortunnel te testen. Zo'n oefening is ook nodig om een homologatie te krijgen voor nieuwe infrastructuur. De opening van de tunnel is voorzien voor 4 april. Aan de rampoefening namen zo'n 300 mensen deel, van wie ongeveer 100 hulpverleners en 50 mensen voor de omkadering. Het ging om personeel van de spoorwegpolitie, van de lokale politie, het Rode Kruis, brandweerlui en psychologen. Van de 150 figuranten waren er een 40-tal "gewond". In het scenario was voorzien dat een treinreiziger rook had opgemerkt en alarm sloeg. Daarop werd door de treinbestuurder een noodstop uitgevoerd en het controlecentrum verwittigd. In de trein brak brand uit, waarop een eerste brandweerploeg probeerde om de vuurhaard en de slachtoffers te lokaliseren, terwijl de tweede ploeg zich bezighield met de bluswerken en een derde met de evacuatie. Boven de grond blokkeerde de politie het verkeer in de buurt van het Schuman-plein. De 'Brussels Schuman Control Room' is 24 uur op 24 bemand en heeft zicht op ongeveer 170 camera's in het station en in de tunnel. In geval van een incident kan men tot tien meter precies de trein lokaliseren. Dankzij een glasvezelkabel in de tunnel kan ook de vuurhaard precies worden gelokaliseerd. In functie van al deze gegevens wordt een scenario voor de hulpdiensten vastgelegd. De verlichting schakelt automatisch over op batterijen en de rookafvoer wordt eveneens automatisch geactiveerd. De Schuman-Josaphattunnel is 1.250 meter lang en vormt de directe link tussen station Schuman en station Meiser, in het oosten van Brussel. De tunnel maakt een snelle treinverbinding tussen de Europese wijk en Brussels Airport mogelijk. (Belga)