De werken aan het viaduct zijn gestart op 15 april. Toch vond pas eind mei het ene ongeval na het andere plaats rond de werfzone. Een gevolg van de recente versoepelingen van de coronamaatregelen? "Ik denk het wel", zegt commissaris Tom Iliano, federale wegpolitie Oost-Vlaanderen. "Het klassieke, verzadigde verkeer op de E17 is een natuurlijke remmer van de snelheid op de snelweg. Door de coronacrisis zijn er nog altijd minder personenwagens op de baan, maar het vrachtverkeer komt wel weer helemaal op gang. Minder verkeer zorgt voor een vlotte doorstroming, en daar wil vooral het internationale vrachtverkeer van profiteren om sneller te rijden. Die chauffeurs rijden hier niet elke dag, dus laten ze zich sneller verrassen door de nieuwe verkeerssituatie." "De ongevallen zijn jammer genoeg vaak de oorzaak van de nonchalante rij-attitude van vele vrachtwagenchauffeurs", zegt een van de aannemers van de werken op het viaduct. "Nog meer verkeersborden plaatsen zet geen zoden aan de dijk. Ook wordt er voldoende geflitst en vinden er dagelijks politiecontroles plaats." Sylvie Syryn van Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen bevestigt dat. "De signalisatie van de werfzone is correct en de werken worden ruim op voorhand aangekondigd vanaf Destelbergen en de R4, zowel boven als langs de kant van de weg. Alles werd grondig voorbereid en gecontroleerd, en de situatie wordt regelmatig opnieuw geanalyseerd. We kunnen alleen maar tegen de bestuurders zeggen: wees alert, let goed op alle aankondigingen en verkeersborden die je tegenkomt." Vorige week kantelde een vrachtwagen met veetransport aan de werfzone op het viaduct van Gentbrugge op de E17 richting Kortrijk. Tot in Beervelde was het daardoor aanschuiven, en daar deed zich enkele uren later een nieuwe kop-staartaanrijding met twee vrachtwagens. Woensdag/gisteren reden twee vrachtwagens op elkaar in rond de werfzone, en vandaag/donderdag waren er opnieuw twee ongevallen met verschillende vrachtwagens in de staart van de file. De renovatiewerken van het viaduct van Gentbrugge op de E17 richting Kortrijk gaan door tot november 2020. Van april tot november 2021 wordt de rijrichting Antwerpen aangepakt. Gedurende de werken zal het verkeer op de E17 in elke richting twee rijstroken hebben op de andere helft van het viaduct. (Belga)

De werken aan het viaduct zijn gestart op 15 april. Toch vond pas eind mei het ene ongeval na het andere plaats rond de werfzone. Een gevolg van de recente versoepelingen van de coronamaatregelen? "Ik denk het wel", zegt commissaris Tom Iliano, federale wegpolitie Oost-Vlaanderen. "Het klassieke, verzadigde verkeer op de E17 is een natuurlijke remmer van de snelheid op de snelweg. Door de coronacrisis zijn er nog altijd minder personenwagens op de baan, maar het vrachtverkeer komt wel weer helemaal op gang. Minder verkeer zorgt voor een vlotte doorstroming, en daar wil vooral het internationale vrachtverkeer van profiteren om sneller te rijden. Die chauffeurs rijden hier niet elke dag, dus laten ze zich sneller verrassen door de nieuwe verkeerssituatie." "De ongevallen zijn jammer genoeg vaak de oorzaak van de nonchalante rij-attitude van vele vrachtwagenchauffeurs", zegt een van de aannemers van de werken op het viaduct. "Nog meer verkeersborden plaatsen zet geen zoden aan de dijk. Ook wordt er voldoende geflitst en vinden er dagelijks politiecontroles plaats." Sylvie Syryn van Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen bevestigt dat. "De signalisatie van de werfzone is correct en de werken worden ruim op voorhand aangekondigd vanaf Destelbergen en de R4, zowel boven als langs de kant van de weg. Alles werd grondig voorbereid en gecontroleerd, en de situatie wordt regelmatig opnieuw geanalyseerd. We kunnen alleen maar tegen de bestuurders zeggen: wees alert, let goed op alle aankondigingen en verkeersborden die je tegenkomt." Vorige week kantelde een vrachtwagen met veetransport aan de werfzone op het viaduct van Gentbrugge op de E17 richting Kortrijk. Tot in Beervelde was het daardoor aanschuiven, en daar deed zich enkele uren later een nieuwe kop-staartaanrijding met twee vrachtwagens. Woensdag/gisteren reden twee vrachtwagens op elkaar in rond de werfzone, en vandaag/donderdag waren er opnieuw twee ongevallen met verschillende vrachtwagens in de staart van de file. De renovatiewerken van het viaduct van Gentbrugge op de E17 richting Kortrijk gaan door tot november 2020. Van april tot november 2021 wordt de rijrichting Antwerpen aangepakt. Gedurende de werken zal het verkeer op de E17 in elke richting twee rijstroken hebben op de andere helft van het viaduct. (Belga)