In de strijd tegen snelheidsovertredingen kiest Vlaanderen al jaren voor trajectcontroles in plaats van flitspalen. Trajectcontroles worden gezien als efficiënter omdat ze toelaten de gemiddelde snelheid over een langer traject te controleren. Maar om effect te hebben, moeten de trajectcontroles natuurlijk wel werken. En daar wringt op veel plaatsen het schoentje. Van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde federale databank. In de beginfase (2016-2017) werkte Vlaanderen volgens minister Lydia Peeters nog met een eigen systeem, maar in 2017 heeft de federale overheid gevraagd om alles te centraliseren in één nationale databank, meer bepaald het AMS-systeem of ANPR Management System. Dat systeem moest er zijn in 2018, maar is nog steeds niet volledig operationeel. Minister Peeters heeft de kwestie op 6 januari opnieuw aangekaart op een overleg met haar federale collega van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Het was een "constructief overleg", aldus Peeters. Maar een concrete timing voor wanneer het AMS-systeem operationeel zou zijn voor alle trajectcontroles kreeg de Open Vld-minister nog niet. "Men heeft mij wel gezegd dat het AMS-systeem klaar is en dat het ook getest is op de N50 in Bellegem en de N8 in Oudenaarde", aldus Peeters. Volgens Peeters moeten er op federaal vlak nog een aantal andere stappen gezet worden. Zo moet er bijvoorbeeld extra politiepersoneel aangeworven worden om de data uit te lezen. Er zijn ook nog regelgevende aanpassingen nodig, zoals een aanpassing van de wet op het politie-ambt, en er moeten nog een aantal richtlijnen komen. Minister Peeters hoopt dat die hordes snel kunnen genomen worden. "Het kan nog een tijdje duren, maar ik blijf waken over de timing", aldus de Open Vld-minister. (Belga)

In de strijd tegen snelheidsovertredingen kiest Vlaanderen al jaren voor trajectcontroles in plaats van flitspalen. Trajectcontroles worden gezien als efficiënter omdat ze toelaten de gemiddelde snelheid over een langer traject te controleren. Maar om effect te hebben, moeten de trajectcontroles natuurlijk wel werken. En daar wringt op veel plaatsen het schoentje. Van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde federale databank. In de beginfase (2016-2017) werkte Vlaanderen volgens minister Lydia Peeters nog met een eigen systeem, maar in 2017 heeft de federale overheid gevraagd om alles te centraliseren in één nationale databank, meer bepaald het AMS-systeem of ANPR Management System. Dat systeem moest er zijn in 2018, maar is nog steeds niet volledig operationeel. Minister Peeters heeft de kwestie op 6 januari opnieuw aangekaart op een overleg met haar federale collega van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Het was een "constructief overleg", aldus Peeters. Maar een concrete timing voor wanneer het AMS-systeem operationeel zou zijn voor alle trajectcontroles kreeg de Open Vld-minister nog niet. "Men heeft mij wel gezegd dat het AMS-systeem klaar is en dat het ook getest is op de N50 in Bellegem en de N8 in Oudenaarde", aldus Peeters. Volgens Peeters moeten er op federaal vlak nog een aantal andere stappen gezet worden. Zo moet er bijvoorbeeld extra politiepersoneel aangeworven worden om de data uit te lezen. Er zijn ook nog regelgevende aanpassingen nodig, zoals een aanpassing van de wet op het politie-ambt, en er moeten nog een aantal richtlijnen komen. Minister Peeters hoopt dat die hordes snel kunnen genomen worden. "Het kan nog een tijdje duren, maar ik blijf waken over de timing", aldus de Open Vld-minister. (Belga)