Onderwijsraad kritisch voor hervormingsplannen Pascal Smet

Pascal Smet © BELGA

De Vlaamse Onderwijsraad is kritisch voor de hervorming van het secundair onderwijs. De problemen die de hervorming wil aanpakken worden volgens de onderwijswereld in de perceptie nog erger dan voorheen.

De hervorming van het secundair onderwijs is een stap in de goede richting, maar pakt het watervalsysteem niet ten gronde aan. Dat zegt de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor), waar alle onderwijsorganisaties in zetelen, woensdag in De Tijd in een advies aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a).

De Vlaamse regering heeft afgesproken dat de toekomstige richtingen niet meer onder de noemers aso, tso of bso vallen. Zo wil ze het watervalsysteem tegengaan, waarbij leerlingen beginnen in het algemeen secundair onderwijs en ‘zakken’ naar het technisch of het beroepsonderwijs.

Perceptie

De richtingen worden ingedeeld op basis van hun domein, zoals taal, en op basis van hun doel, zoals de arbeidsmarkt. Maar dat plan heeft volgens de onderwijswereld geen zin als de perceptie blijft. “

Louter een verandering van structuren, zoals voorgesteld in het masterplan, zal de perceptie van een waterval in het secundair onderwijs niet wijzigen”, zegt de Vlor. Een richting die mikt op doorstroming naar de arbeidsmarkt zal net zoals een tso- of bso-richting als een ‘zwakke’ richting worden beschouwd, ook al schreeuwt de arbeidsmarkt om technische profielen.

De Vlor vreest zelfs dat de hervorming de perceptie van de onderwijswaterval nog versterkt. Het toekomstige studieaanbod maakt immers een onderscheid tussen richtingen die naar de arbeidsmarkt en richtingen die naar het hoger onderwijs leiden. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content