Volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn er te veel basisopties in de huidige onderwijshervorming van het middelbaar onderwijs zoals de Vlaamse regering die ziet. Bovendien zijn die basisopties hiërarchisch opgevat. Daarnaast doorkruisen de onderwijsvormen in tweede en derde graad de finaliteiten. Er is ook geen sprake van getrapte studiekeuze. "De koppeling van doorstroomfinaliteit aan de huidige aso-eindtermen beperkt", aldus de raad van bestuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, "de slaagkansen van tienduizenden leerlingen uit de doorstroomrichtingen van het technisch onderwijs die nu wel succesvol naar het hoger onderwijs gaan. De leerlingen met dat profiel dreigen in de toekomst niet meer aan hun trekken te komen." Doordat de aso-richtingen niet geïntegreerd worden in de domeinen is er ook een gebrek aan transparantie. Een aantal arbeidsmarktgerichte studierichtingen van de 3de graad zijn gekoppeld aan smalle beroepskwalificaties waardoor jongeren "te eng worden opgeleid en veel minder kansen zullen hebben op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt". Katholiek Onderwijs Vlaanderen betreurt het ook dat "de opleidingen deeltijds onderwijs niet in de matrix worden vermeld" en ook "het buitengewoon onderwijs komt onvoldoende in beeld". (Belga)

Volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn er te veel basisopties in de huidige onderwijshervorming van het middelbaar onderwijs zoals de Vlaamse regering die ziet. Bovendien zijn die basisopties hiërarchisch opgevat. Daarnaast doorkruisen de onderwijsvormen in tweede en derde graad de finaliteiten. Er is ook geen sprake van getrapte studiekeuze. "De koppeling van doorstroomfinaliteit aan de huidige aso-eindtermen beperkt", aldus de raad van bestuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, "de slaagkansen van tienduizenden leerlingen uit de doorstroomrichtingen van het technisch onderwijs die nu wel succesvol naar het hoger onderwijs gaan. De leerlingen met dat profiel dreigen in de toekomst niet meer aan hun trekken te komen." Doordat de aso-richtingen niet geïntegreerd worden in de domeinen is er ook een gebrek aan transparantie. Een aantal arbeidsmarktgerichte studierichtingen van de 3de graad zijn gekoppeld aan smalle beroepskwalificaties waardoor jongeren "te eng worden opgeleid en veel minder kansen zullen hebben op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt". Katholiek Onderwijs Vlaanderen betreurt het ook dat "de opleidingen deeltijds onderwijs niet in de matrix worden vermeld" en ook "het buitengewoon onderwijs komt onvoldoende in beeld". (Belga)