Ombudsdienst voor Energie verwerkt 4.000 klachten

© Belga

Tijdens zijn eerste werkingsjaar verwerkte de federale Ombudsdienst voor Energie ongeveer 4.000 klachten. De meeste daarvan gingen over meterstanden en onduidelijkheden in de facturen.

In 1999 werd in de wet over de organisatie van de elektriciteitsmarkt vastgelegd dat er een ombudsdienst voor energieconsumenten moest komen. Ruim 10 jaar duurt het alvorens de dienst geïnstalleerd raakt. Ombudsman Eric Houtman maakte vandaag het eerste activiteitenverslag van de dienst over aan bevoegd minister Paul Magnette.

Hieruit blijkt dat de dienst in 2010 ongeveer 4.000 klachten ontving. Daarvan bleken er meer dan de helft ontvankelijk. In 70 procent van die gevallen werd in het voordeel van de consument beslist.

Metergegevens en facturen

Veelvoorkomende klachten betroffen de verwerking van de metergegevens en onduidelijkheden over de toegepaste prijzen en tarieven. Andere klachten gingen over een gebrekkige klantenservice, oneerlijke handelspraktijken en betalingsproblemen.

Een deel van de klachten sloeg ook op een gebrekkige marktwerking zoals de verwerking van gegevens bij een verhuis of de toepassing van sociale tarieven. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content