"De stalen damplaat werd vernield. De schade onder water is enorm. De damwand is stuk en daar vreesden we al voor. De damwand is volledig platgebogen. Er ligt ook heel wat puin rondom. Dat betekent dat er een nieuwe damwand moet komen. Als de damwand nog intact was, dan had men een tijdelijke helling of een tijdelijk terras kunnen aanleggen, waarop het veerpont zou kunnen aanmeren, maar dat is nu niet het geval. Hoe het zit qua herstellingen of de timing, daarover heb ik vandaag nog geen volledige duidelijkheid," legt minister Lydia Peeters vrijdag in Meeswijk uit. Nadat het waterpeil van de Maas de eerste dagen gezakt was, werd al duidelijk dat het beton van de toegangsweg naar het veerpont in Meeswijk tot puin herschapen was. De stalen damplanken van de wand stonden verticaal om het beton van het wegdek tegen te houden. De vernielde planken moeten dus eerst uit de Maas gehaald worden alvorens dat er nieuwe geplaatst kunnen worden, waarna de straat kan heraangelegd worden. (Belga)

"De stalen damplaat werd vernield. De schade onder water is enorm. De damwand is stuk en daar vreesden we al voor. De damwand is volledig platgebogen. Er ligt ook heel wat puin rondom. Dat betekent dat er een nieuwe damwand moet komen. Als de damwand nog intact was, dan had men een tijdelijke helling of een tijdelijk terras kunnen aanleggen, waarop het veerpont zou kunnen aanmeren, maar dat is nu niet het geval. Hoe het zit qua herstellingen of de timing, daarover heb ik vandaag nog geen volledige duidelijkheid," legt minister Lydia Peeters vrijdag in Meeswijk uit. Nadat het waterpeil van de Maas de eerste dagen gezakt was, werd al duidelijk dat het beton van de toegangsweg naar het veerpont in Meeswijk tot puin herschapen was. De stalen damplanken van de wand stonden verticaal om het beton van het wegdek tegen te houden. De vernielde planken moeten dus eerst uit de Maas gehaald worden alvorens dat er nieuwe geplaatst kunnen worden, waarna de straat kan heraangelegd worden. (Belga)