De angst en onzekerheid over de nakende brexit leidt tot extra files met vrachtwagens in de richting van de Franse havensteden Calais en Duinkerke. Die 'muur van vrachtwagens' of de zogenaamde brexitfiles laten zich ook tot in Vlaanderen voelen. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wordt de situatie al continu opgevolgd en wordt er ingegrepen als dat nodig is. Maar er ligt ook een concreet noodplan klaar. Dat is er volgens minister Peeters gekomen onder toezicht van het Crisiscentrum en is uitgewerkt in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), het Vlaams Verkeerscentrum, de provincies en de politiediensten. Volgens minister Peeters bevat dat noodplan een reeks scenario's met telkens bijhorende maatregelen. Bedoeling is dat de noodplannen in werking treden zodra er fileproblemen opduiken. Hoe groter de problemen, hoe ingrijpender de maatregelen. Op die manier zouden de problemen voor Zeebrugge en de logistieke sector kunnen beperkt worden. Bij grote problemen is bijvoorbeeld voorzien om het grensoverschrijdend verkeer om te leiden naar alternatieve grensovergangen. De haven van Zeebrugge heeft volgens minister Peeters ook een eigen brexitzone voorzien waar vrachtwagens tijdelijk kunnen gestockeerd worden. Als er niet voldoende capaciteit zou zijn in die brexitzone, wordt er gekeken naar "back-up parkings" in het binnenland. (Belga)

De angst en onzekerheid over de nakende brexit leidt tot extra files met vrachtwagens in de richting van de Franse havensteden Calais en Duinkerke. Die 'muur van vrachtwagens' of de zogenaamde brexitfiles laten zich ook tot in Vlaanderen voelen. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wordt de situatie al continu opgevolgd en wordt er ingegrepen als dat nodig is. Maar er ligt ook een concreet noodplan klaar. Dat is er volgens minister Peeters gekomen onder toezicht van het Crisiscentrum en is uitgewerkt in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), het Vlaams Verkeerscentrum, de provincies en de politiediensten. Volgens minister Peeters bevat dat noodplan een reeks scenario's met telkens bijhorende maatregelen. Bedoeling is dat de noodplannen in werking treden zodra er fileproblemen opduiken. Hoe groter de problemen, hoe ingrijpender de maatregelen. Op die manier zouden de problemen voor Zeebrugge en de logistieke sector kunnen beperkt worden. Bij grote problemen is bijvoorbeeld voorzien om het grensoverschrijdend verkeer om te leiden naar alternatieve grensovergangen. De haven van Zeebrugge heeft volgens minister Peeters ook een eigen brexitzone voorzien waar vrachtwagens tijdelijk kunnen gestockeerd worden. Als er niet voldoende capaciteit zou zijn in die brexitzone, wordt er gekeken naar "back-up parkings" in het binnenland. (Belga)