De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting. In de praktijk zou zich dat vertalen in een daling van het dagelijkse aanbod met 10 procent. Dat schrijft La Libre die zich baseert op een vertrouwelijke nota van de spoordirectie.

Werkdocument

Ook andere maatregelen zoals halftijds werk voor het 'rijdend personeel' of het loketpersoneel en besparingen in de ateliers worden behandeld. Bij de NMBS wijst men erop dat het om een werkdocument gaat dat nog veranderd kan worden.

De vervoersmaatschappij leed vorig boekjaar een verlies van 215 miljoen euro, vooral omdat de vrachtdivisie verlieslatend is. Los van dit plan heerst bij de vakbonden een pak ongerustheid. José Damilot, twintig jaar lang de baas van ACOD Spoor, spreekt in een nota over de "onbegrijpelijke manier" waarop "alles kapot gaat" sinds het vertrek van topman Karel Vinck in 2005. (Belga)

De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting. In de praktijk zou zich dat vertalen in een daling van het dagelijkse aanbod met 10 procent. Dat schrijft La Libre die zich baseert op een vertrouwelijke nota van de spoordirectie.Werkdocument Ook andere maatregelen zoals halftijds werk voor het 'rijdend personeel' of het loketpersoneel en besparingen in de ateliers worden behandeld. Bij de NMBS wijst men erop dat het om een werkdocument gaat dat nog veranderd kan worden. De vervoersmaatschappij leed vorig boekjaar een verlies van 215 miljoen euro, vooral omdat de vrachtdivisie verlieslatend is. Los van dit plan heerst bij de vakbonden een pak ongerustheid. José Damilot, twintig jaar lang de baas van ACOD Spoor, spreekt in een nota over de "onbegrijpelijke manier" waarop "alles kapot gaat" sinds het vertrek van topman Karel Vinck in 2005. (Belga)