De NMBS is karig met commentaar over het incident. Woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt dat de treinbestuurder in het station van Landen is uitgestapt, omdat hij vermoedde dat er een defect aan zijn trein was. Om nog onopgehelderde redenen is de (lege) trein tijdens het inspecteren plots langzaam beginnen rijden. De bestuurder verwittigde zijn collega's die de nodige maatregelen namen. Alle seinen voor de trein werden op groen gezet en in het station van Tienen werd een spoor gereserveerd. Toen de trein in het station van Tienen voorbij een perron reed, is een andere machinist op de trein gesprongen om de op hol geslagen trein stil te leggen. "Na het incident hebben alle veiligheidssystemen gewerkt", aldus Temmerman. Eén van de vragen die het onderzoek moet ophelderen is waarom het 'dodemanspedaal' blijkbaar niet heeft gewerkt. Een treinbestuurder moet zijn voet op het pedaal zetten. Om de minuut moet hij na een geluidssignaal het pedaal terug inschakelen. Wanneer dit niet gebeurt volgt er een noodremming. "Allemaal vragen voor het onderzoek", aldus Temmerman. (Belga)

De NMBS is karig met commentaar over het incident. Woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt dat de treinbestuurder in het station van Landen is uitgestapt, omdat hij vermoedde dat er een defect aan zijn trein was. Om nog onopgehelderde redenen is de (lege) trein tijdens het inspecteren plots langzaam beginnen rijden. De bestuurder verwittigde zijn collega's die de nodige maatregelen namen. Alle seinen voor de trein werden op groen gezet en in het station van Tienen werd een spoor gereserveerd. Toen de trein in het station van Tienen voorbij een perron reed, is een andere machinist op de trein gesprongen om de op hol geslagen trein stil te leggen. "Na het incident hebben alle veiligheidssystemen gewerkt", aldus Temmerman. Eén van de vragen die het onderzoek moet ophelderen is waarom het 'dodemanspedaal' blijkbaar niet heeft gewerkt. Een treinbestuurder moet zijn voet op het pedaal zetten. Om de minuut moet hij na een geluidssignaal het pedaal terug inschakelen. Wanneer dit niet gebeurt volgt er een noodremming. "Allemaal vragen voor het onderzoek", aldus Temmerman. (Belga)