Vandaag werken bij de NMBS 18.600 mensen. Volgens De Tijd wil de NMBS in 2020 nog met 16.955 man personeel werken. Dat zijn er 300 minder dan in een vorige versie van december vorig jaar. Het zou vooral gaan om loketpersoneel dat moet verdwijnen. Met de vakbonden zijn al afspraken gemaakt over het personeelsbestand tot 2018. Daarnaast zou de NMBS ook de ambities voor het reizigersvervoer terugschroeven tegen 2020, aldus De Tijd. Tegen dan wil men 237,3 miljoen mensen vervoeren, of ruim 1,3 miljoen minder dan in het vorige ontwerp van december.

'Klopt niet', zegt een woordvoerder van NMBS over het banenverlies. 'In het ontwerp van bedrijfsplan dat vrijdag is gevalideerd door de raad van bestuur is sprake van 17.251 VTE tegen 1 januari 2021. Dat is zelfs iets meer dan het oorspronkelijke plan.'

De woordvoerder benadrukt dat het cijfer van 16.955 personeelsleden waarover De Tijd donderdagochtend berichtte 'geen rekening houdt met het nieuwe vervoersplan, waarvoor 200 extra operationele medewerkers nodig zijn, en de aanwerving van 100 bijkomende Securail-agenten'.

Vakbonden wachten af

Vorige week werd het ontwerp van het bedrijfsplan goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. Luc Piens van de christelijke vakbond wil pas ten gronde reageren als hij het plan heeft kunnen inkijken. 'Ik heb hiervoor een aanvraag ingediend', klinkt het. 'Vraag is hoe definitief dit ontwerp is? En wat met het ondernemingsplan voor Infrabel?', merkt Piens op, die graag snel meer duidelijkheid wil.

De Franstalige spoorbonden waarschuwden ondertussen nog eens dat er nu al een personeelstekort is, vooral dan bij het rijdend personeel. 'In de eerste jaarhelft was er al een deficit van 700 werknemers tegenover het vooropgestelde budget. De NMBS moet actiever gaan aanwerven', zegt Pierre Lejeune van de socialistische vakbond.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) verklaarde donderdag op radiozender Bel RTL dat 30 procent van het spoorpersoneel de volgende vier jaar met pensioen gaat. Door de digitalisering (zoals de verkoop van biljetten aan automaten) zijn er ook minder mensen nodig op bepaalde diensten. Maar we zullen anderzijds wel nood hebben aan meer treinbestuurders, zei hij.

(Belga/SK)

Vandaag werken bij de NMBS 18.600 mensen. Volgens De Tijd wil de NMBS in 2020 nog met 16.955 man personeel werken. Dat zijn er 300 minder dan in een vorige versie van december vorig jaar. Het zou vooral gaan om loketpersoneel dat moet verdwijnen. Met de vakbonden zijn al afspraken gemaakt over het personeelsbestand tot 2018. Daarnaast zou de NMBS ook de ambities voor het reizigersvervoer terugschroeven tegen 2020, aldus De Tijd. Tegen dan wil men 237,3 miljoen mensen vervoeren, of ruim 1,3 miljoen minder dan in het vorige ontwerp van december. 'Klopt niet', zegt een woordvoerder van NMBS over het banenverlies. 'In het ontwerp van bedrijfsplan dat vrijdag is gevalideerd door de raad van bestuur is sprake van 17.251 VTE tegen 1 januari 2021. Dat is zelfs iets meer dan het oorspronkelijke plan.' De woordvoerder benadrukt dat het cijfer van 16.955 personeelsleden waarover De Tijd donderdagochtend berichtte 'geen rekening houdt met het nieuwe vervoersplan, waarvoor 200 extra operationele medewerkers nodig zijn, en de aanwerving van 100 bijkomende Securail-agenten'.Vorige week werd het ontwerp van het bedrijfsplan goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. Luc Piens van de christelijke vakbond wil pas ten gronde reageren als hij het plan heeft kunnen inkijken. 'Ik heb hiervoor een aanvraag ingediend', klinkt het. 'Vraag is hoe definitief dit ontwerp is? En wat met het ondernemingsplan voor Infrabel?', merkt Piens op, die graag snel meer duidelijkheid wil.De Franstalige spoorbonden waarschuwden ondertussen nog eens dat er nu al een personeelstekort is, vooral dan bij het rijdend personeel. 'In de eerste jaarhelft was er al een deficit van 700 werknemers tegenover het vooropgestelde budget. De NMBS moet actiever gaan aanwerven', zegt Pierre Lejeune van de socialistische vakbond.Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) verklaarde donderdag op radiozender Bel RTL dat 30 procent van het spoorpersoneel de volgende vier jaar met pensioen gaat. Door de digitalisering (zoals de verkoop van biljetten aan automaten) zijn er ook minder mensen nodig op bepaalde diensten. Maar we zullen anderzijds wel nood hebben aan meer treinbestuurders, zei hij.(Belga/SK)