Een eerste voorstel werd vorig weekend gelanceerd door de superkern. Toen klonk het dat elke inwoner een Rail Pass zou krijgen, goed voor tien ritten tussen 1 juli en 31 december. Dat leverde een scherpe reactie op van NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir. "De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt ernstige vragen", stelde zij op Twitter. "De NMBS vraagt dus onmiddellijk overleg en alle noodzakelijke hulp om elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen." Tijdens een nieuwe superkern vrijdag werd de beslissing aangepast. Nu is het idee dat iedereen de tien ritten zelf zal moeten aanvragen en dat ze op naam worden uitgedeeld. Dat zou de kost van de maatregel drukken. Er was de voorbije dagen wel overleg over de gratis ritten tussen de NMBS en de federale regering, zegt de NMBS-woordvoerder zaterdag, maar de spoormaatschappij was niet op de hoogte dat het dossier op de agenda van de superkern zou staan. De NMBS is ook nog niet officieel op de hoogte van de aangepaste modaliteiten, klinkt het nog, en wil er dan ook nog niet inhoudelijk op reageren. De zakenkrant De Tijd meldde zaterdag dat de NMBS het inkomstenverlies door de maatregel op minstens 100 miljoen euro schat, indien twee miljoen Belgen de kaart zouden aanvragen. Nog volgens De Tijd heeft minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de NMBS de opdracht gegeven een aanbesteding op te starten voor de verdeling van de tienrittenkaarten. Het zou de bedoeling zijn dat de kaarten online worden aangevraagd en dan per post worden opgestuurd. Maar daardoor zouden ze ook ten vroegste eind juli in de brievenbus kunnen liggen. De raad van bestuur van de spoormaatschappij zou zich maandag over de kwestie buigen. (Belga)

Een eerste voorstel werd vorig weekend gelanceerd door de superkern. Toen klonk het dat elke inwoner een Rail Pass zou krijgen, goed voor tien ritten tussen 1 juli en 31 december. Dat leverde een scherpe reactie op van NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir. "De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt ernstige vragen", stelde zij op Twitter. "De NMBS vraagt dus onmiddellijk overleg en alle noodzakelijke hulp om elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen." Tijdens een nieuwe superkern vrijdag werd de beslissing aangepast. Nu is het idee dat iedereen de tien ritten zelf zal moeten aanvragen en dat ze op naam worden uitgedeeld. Dat zou de kost van de maatregel drukken. Er was de voorbije dagen wel overleg over de gratis ritten tussen de NMBS en de federale regering, zegt de NMBS-woordvoerder zaterdag, maar de spoormaatschappij was niet op de hoogte dat het dossier op de agenda van de superkern zou staan. De NMBS is ook nog niet officieel op de hoogte van de aangepaste modaliteiten, klinkt het nog, en wil er dan ook nog niet inhoudelijk op reageren. De zakenkrant De Tijd meldde zaterdag dat de NMBS het inkomstenverlies door de maatregel op minstens 100 miljoen euro schat, indien twee miljoen Belgen de kaart zouden aanvragen. Nog volgens De Tijd heeft minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de NMBS de opdracht gegeven een aanbesteding op te starten voor de verdeling van de tienrittenkaarten. Het zou de bedoeling zijn dat de kaarten online worden aangevraagd en dan per post worden opgestuurd. Maar daardoor zouden ze ook ten vroegste eind juli in de brievenbus kunnen liggen. De raad van bestuur van de spoormaatschappij zou zich maandag over de kwestie buigen. (Belga)