Van 23 maart tot en met 3 mei rolde de NMBS een "Treindienst van Nationaal Belang" uit. Enkel essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Het aantal treinreizigers bedroeg slechts 10 procent van het aantal van voor de crisis. Samen met de eerste versoepelingen steeg het aantal reizigers opnieuw, tot een maximum van 68 procent begin oktober. In het diepste van de crisis bleef de NMBS in vergelijking met de buurlanden meer treinen inzetten voor de essentiële beroepen en schakelde ze sneller weer over naar een maximale capaciteit, onder meer op vraag van de regering. Temmerman benadrukt dan ook dat de crisis geen impact heeft op het treinaanbod. "Sinds mei 2020 rijden we met een maximumaantal treinen. In december 2020 hebben we het treinaanbod zelfs nog uitgebreid: een eerste fase om tegen eind 2023 uit te komen op een uitbreiding van 4,7 procent. Dat komt overeen met bijna 4 miljoen bijkomende treinkilometers of 1.000 treinen per week." Voor 2020 wordt door de NMBS een operationeel verlies verwacht van om en bij de 400 miljoen euro, dat ten belope van 264 miljoen euro werd gecompenseerd door de Belgische regering. (Belga)

Van 23 maart tot en met 3 mei rolde de NMBS een "Treindienst van Nationaal Belang" uit. Enkel essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Het aantal treinreizigers bedroeg slechts 10 procent van het aantal van voor de crisis. Samen met de eerste versoepelingen steeg het aantal reizigers opnieuw, tot een maximum van 68 procent begin oktober. In het diepste van de crisis bleef de NMBS in vergelijking met de buurlanden meer treinen inzetten voor de essentiële beroepen en schakelde ze sneller weer over naar een maximale capaciteit, onder meer op vraag van de regering. Temmerman benadrukt dan ook dat de crisis geen impact heeft op het treinaanbod. "Sinds mei 2020 rijden we met een maximumaantal treinen. In december 2020 hebben we het treinaanbod zelfs nog uitgebreid: een eerste fase om tegen eind 2023 uit te komen op een uitbreiding van 4,7 procent. Dat komt overeen met bijna 4 miljoen bijkomende treinkilometers of 1.000 treinen per week." Voor 2020 wordt door de NMBS een operationeel verlies verwacht van om en bij de 400 miljoen euro, dat ten belope van 264 miljoen euro werd gecompenseerd door de Belgische regering. (Belga)