In het begin van de coronacrisis daalde het aantal reizigers op het openbaar vervoer tot amper 10 procent van het normale aantal. Met de versoepeling van de inperkingsmaatregelen is dat cijfer de afgelopen weken en maanden geleidelijk opnieuw gestegen, tot tussen de 50 en 75 procent van het aantal reizigers van voor de crisis. De reiziger weet het openbaar vervoer opnieuw meer te vinden, maar ook doordat nog veel pendelaars regelmatig van thuis uit werken, zitten de openbaarvervoermaatschappijen nog niet aan de reizigersaantallen van voor de crisis. De NMBS, de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, De Lijn en de Waalse tegenhanger TEC maken zich sterk dat ze sinds het begin van de coronacrisis maatregelen genomen hebben om de veiligheid en gezondheid van de reizigers en medewerkers te garanderen. Zo wordt er gereden met het maximale aanbod en worden zowel stations en haltes, trein- en metrostellen als bussen en trams grondig en regelmatig gereinigd. Sinds 4 mei is het verplicht een mondmasker te dragen op het openbaar vervoer, in de stations, op de perrons, aan de haltes en in de rijtuigen en voertuigen. Toch denken de vervoersmaatschappijen dat het vertrouwen van de reiziger moet worden teruggewonnen. De gemeenschappelijke campagne "Voeg het openbaar vervoer toe aan je nieuwe gewoontes" moet de bestaande en potentieel nieuwe reizigers herinneren aan de troeven van het openbaar vervoer. "Ook al heeft de coronacrisis ons leven veranderd en hebben we misschien wel nieuwe gewoontes gecreëerd, het openbaar vervoer blijft essentieel voor al wie zich op een vooral veilige, duurzame en comfortabele manier wil verplaatsen", benadrukken de vervoersmaatschappijen. "Het is nog steeds de oplossing voor de files in ons land. Nog steeds is het het vervoersmiddel waarbij je doorgaans al tijdens je reis kan werken, een boek lezen, een podcast beluisteren of waarbij je makkelijk je boodschappen kan meenemen." (Belga)

In het begin van de coronacrisis daalde het aantal reizigers op het openbaar vervoer tot amper 10 procent van het normale aantal. Met de versoepeling van de inperkingsmaatregelen is dat cijfer de afgelopen weken en maanden geleidelijk opnieuw gestegen, tot tussen de 50 en 75 procent van het aantal reizigers van voor de crisis. De reiziger weet het openbaar vervoer opnieuw meer te vinden, maar ook doordat nog veel pendelaars regelmatig van thuis uit werken, zitten de openbaarvervoermaatschappijen nog niet aan de reizigersaantallen van voor de crisis. De NMBS, de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, De Lijn en de Waalse tegenhanger TEC maken zich sterk dat ze sinds het begin van de coronacrisis maatregelen genomen hebben om de veiligheid en gezondheid van de reizigers en medewerkers te garanderen. Zo wordt er gereden met het maximale aanbod en worden zowel stations en haltes, trein- en metrostellen als bussen en trams grondig en regelmatig gereinigd. Sinds 4 mei is het verplicht een mondmasker te dragen op het openbaar vervoer, in de stations, op de perrons, aan de haltes en in de rijtuigen en voertuigen. Toch denken de vervoersmaatschappijen dat het vertrouwen van de reiziger moet worden teruggewonnen. De gemeenschappelijke campagne "Voeg het openbaar vervoer toe aan je nieuwe gewoontes" moet de bestaande en potentieel nieuwe reizigers herinneren aan de troeven van het openbaar vervoer. "Ook al heeft de coronacrisis ons leven veranderd en hebben we misschien wel nieuwe gewoontes gecreëerd, het openbaar vervoer blijft essentieel voor al wie zich op een vooral veilige, duurzame en comfortabele manier wil verplaatsen", benadrukken de vervoersmaatschappijen. "Het is nog steeds de oplossing voor de files in ons land. Nog steeds is het het vervoersmiddel waarbij je doorgaans al tijdens je reis kan werken, een boek lezen, een podcast beluisteren of waarbij je makkelijk je boodschappen kan meenemen." (Belga)