Vorige week kondigde de NMBS aan dat ze tegen eind dit jaar de loketten wil sluiten in 44 stations, terwijl in 37 andere stations de openingsuren worden beperkt. Nadat er uit verscheidene hoeken kritiek was gekomen op de aankondiging, floot Gilkinet de NMBS terug, waarop Dutordoir gewag maakte van een "zware vertrouwensbreuk". Volgens haar was de beslissing in overleg met de minister genomen. Vrijdag en maandag werkten ze een gemeenschappelijk voorstel uit over de kwestie. Dat voorstel werd vandaag goedgekeurd door de raad van bestuur. In een toelichting benadrukte Huybrechts dat de NMBS daarbij vasthoudt aan de vorige week aangekondigde plannen rond de sluiting. Sommige begeleidingsmaatregelen die daarmee gepaard gaan, werden wel "verduidelijkt of verbeterd". Zo zal de NMBS partnerschappen aangaan met de gemeenten waar de betrokken stations liggen "om een menselijke aanwezigheid te behouden in de stations". De spoorwegmaatschappij zal oproepen lanceren voor "projecten die zijn aangepast aan de lokale context". Bij "niet-winstgevende activiteiten" zal de NMBS alleen de werkelijke beheers- en exploitatiekosten aanrekenen voor de gebruikte stationsruimte. "Het is niet de bedoeling dat wij op bepaalde culturele en sociale activiteiten winst maken als zij gebruik willen maken van onze stations", benadrukte Huybrechts. Voorts zal de NMBS onder meer nog de mogelijkheid onderzoeken om samen te werken met bpost of andere overheidsinstellingen om diensten aan te bieden die vandaag alleen via het loket kunnen. "Er zijn vandaag heel weinig van dergelijke diensten", zei Huybrechts. Het gaat onder meer om het aanmaken van een nieuw abonnement - verlengingen kunnen wel via de automaat of online -, al is het wel de bedoeling dat reizigers tegen het einde van dit jaar ook online nieuwe abonnementen kunnen aanvragen. (Belga)

Vorige week kondigde de NMBS aan dat ze tegen eind dit jaar de loketten wil sluiten in 44 stations, terwijl in 37 andere stations de openingsuren worden beperkt. Nadat er uit verscheidene hoeken kritiek was gekomen op de aankondiging, floot Gilkinet de NMBS terug, waarop Dutordoir gewag maakte van een "zware vertrouwensbreuk". Volgens haar was de beslissing in overleg met de minister genomen. Vrijdag en maandag werkten ze een gemeenschappelijk voorstel uit over de kwestie. Dat voorstel werd vandaag goedgekeurd door de raad van bestuur. In een toelichting benadrukte Huybrechts dat de NMBS daarbij vasthoudt aan de vorige week aangekondigde plannen rond de sluiting. Sommige begeleidingsmaatregelen die daarmee gepaard gaan, werden wel "verduidelijkt of verbeterd". Zo zal de NMBS partnerschappen aangaan met de gemeenten waar de betrokken stations liggen "om een menselijke aanwezigheid te behouden in de stations". De spoorwegmaatschappij zal oproepen lanceren voor "projecten die zijn aangepast aan de lokale context". Bij "niet-winstgevende activiteiten" zal de NMBS alleen de werkelijke beheers- en exploitatiekosten aanrekenen voor de gebruikte stationsruimte. "Het is niet de bedoeling dat wij op bepaalde culturele en sociale activiteiten winst maken als zij gebruik willen maken van onze stations", benadrukte Huybrechts. Voorts zal de NMBS onder meer nog de mogelijkheid onderzoeken om samen te werken met bpost of andere overheidsinstellingen om diensten aan te bieden die vandaag alleen via het loket kunnen. "Er zijn vandaag heel weinig van dergelijke diensten", zei Huybrechts. Het gaat onder meer om het aanmaken van een nieuw abonnement - verlengingen kunnen wel via de automaat of online -, al is het wel de bedoeling dat reizigers tegen het einde van dit jaar ook online nieuwe abonnementen kunnen aanvragen. (Belga)