"Dit is de enige optie om een robuuste, stabiele en voorspelbare treindienst te behouden", zeggen NMBS en Infrabel in een persbericht. Er zijn bij de spoorbedrijven steeds meer zieken (tot 30 procent van de treinbegeleiders in sommige regio's), waardoor het risico bestond dat ze treinen onverwacht en onaangekondigd zouden moeten schrappen. De "treindienst van nationaal belang" is gericht op essentiële verplaatsingen, dus op mensen die de trein moéten nemen. Er zullen bijvoorbeeld één of twee IC-treinen rijden per uur, en twee tot drie L- en S-treinen per uur tijdens de spitsuren. Vanaf 20 uur zal het aanbod heel beperkt zijn. NMBS en Infrabel beloven dat er genoeg plaats zal zijn op de treinen voor "social distancing". De voorbije dagen was maar 8 tot 10 procent van de zitjes bezet. Het nieuwe aanbod werd uitgewerkt samen met de regering. (Belga)

"Dit is de enige optie om een robuuste, stabiele en voorspelbare treindienst te behouden", zeggen NMBS en Infrabel in een persbericht. Er zijn bij de spoorbedrijven steeds meer zieken (tot 30 procent van de treinbegeleiders in sommige regio's), waardoor het risico bestond dat ze treinen onverwacht en onaangekondigd zouden moeten schrappen. De "treindienst van nationaal belang" is gericht op essentiële verplaatsingen, dus op mensen die de trein moéten nemen. Er zullen bijvoorbeeld één of twee IC-treinen rijden per uur, en twee tot drie L- en S-treinen per uur tijdens de spitsuren. Vanaf 20 uur zal het aanbod heel beperkt zijn. NMBS en Infrabel beloven dat er genoeg plaats zal zijn op de treinen voor "social distancing". De voorbije dagen was maar 8 tot 10 procent van de zitjes bezet. Het nieuwe aanbod werd uitgewerkt samen met de regering. (Belga)