De enquête die het verkeersinstituut hield bij 6.000 Belgen toont dat jonge bestuurders tussen 18 en 35 jaar extra vatbaar zijn voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Een op de 6 geeft toe dat ze de afgelopen maand al rijdend berichten stuurden of foto's op sociale media postten en 1 op de 8 heeft zelfs een selfie genomen of een video gemaakt. Nog 1 op de 5 van de jongeren zegt mails of berichten gelezen te hebben achter het stuur. Dat is 2 keer meer dan de bestuurders tussen 35 en 54 jaar. "We zien dat jonge mannen vaak meer betrokken zijn dan vrouwen en ook dat de Brusselse autobestuurders vaker gsm'en achter het stuur. De gsm gebruiken vormt een risico dat vergelijkbaar is met rijden onder invloed van 0,8 promille alcohol", vertelt Karin Genoe, CEO van Vias. De nieuwe campagne "Wagen in, gsm uit" wordt morgen gelanceerd met een televisiespotje op nationale televisie waarin Nina Derwael de hoofdrol speelt. De turnkampioene neemt daarin haar gsm op wanneer een vriendin belt tijdens haar oefening op de brug met ongelijke leggers, maar door de afleiding valt ze eraf. De boodschap is dat er op de weg geen mat is om de val op te vangen. De campagne zal ook via sociale media verspreid worden met de hashtag #AltijdAlert en is zichtbaar op het Autosalon. (Belga)

De enquête die het verkeersinstituut hield bij 6.000 Belgen toont dat jonge bestuurders tussen 18 en 35 jaar extra vatbaar zijn voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Een op de 6 geeft toe dat ze de afgelopen maand al rijdend berichten stuurden of foto's op sociale media postten en 1 op de 8 heeft zelfs een selfie genomen of een video gemaakt. Nog 1 op de 5 van de jongeren zegt mails of berichten gelezen te hebben achter het stuur. Dat is 2 keer meer dan de bestuurders tussen 35 en 54 jaar. "We zien dat jonge mannen vaak meer betrokken zijn dan vrouwen en ook dat de Brusselse autobestuurders vaker gsm'en achter het stuur. De gsm gebruiken vormt een risico dat vergelijkbaar is met rijden onder invloed van 0,8 promille alcohol", vertelt Karin Genoe, CEO van Vias. De nieuwe campagne "Wagen in, gsm uit" wordt morgen gelanceerd met een televisiespotje op nationale televisie waarin Nina Derwael de hoofdrol speelt. De turnkampioene neemt daarin haar gsm op wanneer een vriendin belt tijdens haar oefening op de brug met ongelijke leggers, maar door de afleiding valt ze eraf. De boodschap is dat er op de weg geen mat is om de val op te vangen. De campagne zal ook via sociale media verspreid worden met de hashtag #AltijdAlert en is zichtbaar op het Autosalon. (Belga)