De nieuwe spot zal de komende weken te zien en te horen zijn op nationale televisie en radio. In de spot zien/horen we olympisch kampioene Nina Derwael die tijdens een oefening aan de brug met ongelijke leggers een telefoontje krijgt van een vriendin. Terwijl Nina probeert te antwoorden, verliest ze haar evenwicht en valt ze op de mat. "De analogie met het gebruik van de smartphone achter het stuur is duidelijk, behalve dat er in het verkeer geen mat is om je op te vangen", aldus Vias Institute. Volgens een Europese enquête stuurt of leest één op de vier Belgische bestuurders berichten tijdens het rijden. Dat is meer dan het Europese gemiddelde. Eén op de zes bestuurders belt ook nog steeds zonder gebruik te maken van een handenvrije kit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat één op de tien bestuurders aangeeft al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad te hebben door gsm-gebruik achter het stuur, klinkt het. Afleiding door de gsm of een ander elektronisch toestel verhoogt aanzienlijk de kans op een ongeval. Een sms sturen of lezen verzesvoudigt die kans, wie een nummer intoetst op zijn toestel heeft zelfs twaalf keer meer kans op een ongeval. Sommige onderzoeken komen tot de conclusie dat het gebruik van de smartphone voor sociale media zwaardere gevolgen kan hebben dan rijden met alcoholgehalte van 0,8 promille. Door bepaalde cijfers te extrapoleren, schat Vias dat afleiding achter het stuur door de gsm in ons land elk jaar voor ten minste 50 doden en 4.500 gewonden zorgt. Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op de wet rond gsm-gebruik achter het stuur. Dat zijn er bijna 300 per dag. Het is bovendien het hoogste aantal sinds 2016 en dat terwijl er mogelijk door de gezondheidscrisis in 2020 minder controles waren door de politie. (Belga)

De nieuwe spot zal de komende weken te zien en te horen zijn op nationale televisie en radio. In de spot zien/horen we olympisch kampioene Nina Derwael die tijdens een oefening aan de brug met ongelijke leggers een telefoontje krijgt van een vriendin. Terwijl Nina probeert te antwoorden, verliest ze haar evenwicht en valt ze op de mat. "De analogie met het gebruik van de smartphone achter het stuur is duidelijk, behalve dat er in het verkeer geen mat is om je op te vangen", aldus Vias Institute. Volgens een Europese enquête stuurt of leest één op de vier Belgische bestuurders berichten tijdens het rijden. Dat is meer dan het Europese gemiddelde. Eén op de zes bestuurders belt ook nog steeds zonder gebruik te maken van een handenvrije kit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat één op de tien bestuurders aangeeft al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad te hebben door gsm-gebruik achter het stuur, klinkt het. Afleiding door de gsm of een ander elektronisch toestel verhoogt aanzienlijk de kans op een ongeval. Een sms sturen of lezen verzesvoudigt die kans, wie een nummer intoetst op zijn toestel heeft zelfs twaalf keer meer kans op een ongeval. Sommige onderzoeken komen tot de conclusie dat het gebruik van de smartphone voor sociale media zwaardere gevolgen kan hebben dan rijden met alcoholgehalte van 0,8 promille. Door bepaalde cijfers te extrapoleren, schat Vias dat afleiding achter het stuur door de gsm in ons land elk jaar voor ten minste 50 doden en 4.500 gewonden zorgt. Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op de wet rond gsm-gebruik achter het stuur. Dat zijn er bijna 300 per dag. Het is bovendien het hoogste aantal sinds 2016 en dat terwijl er mogelijk door de gezondheidscrisis in 2020 minder controles waren door de politie. (Belga)