VUB-onderzoeker Hendrickx bestudeerde van 2017 tot 2020 vier jaar lang rol en dominantie van de twee grootste Vlaamse mediabedrijven, DPG Media en Mediahuis. Deze twee bedrijven brachten door grootschalige fusies en overnames het aantal actieve mediabedrijven in Vlaanderen terug van negen naar vijf. In het onderzoek werd de focus gelegd op de (on)rechtstreekse gevolgen van de synergieën tussen verschillende media binnen de bedrijven. Ruim een miljoen artikels en honderd werkdagen van journalisten bij beide mediagroepen werden onder de loep genomen. De resultaten zijn gemengd op verschillende niveaus. Bij Mediahuis blijken vooral de regionale krantenartikels en hun inhoud verschraald, terwijl het politieke nieuws van de krant De Standaard net diverser werd. Bij DPG Media is er een afname van diversiteit in de artikels van de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen. De balans weegt daar meer door naar Het Laatste Nieuws als grootste nieuwsmerk. De observaties bij werkende journalisten toont dat nieuwsinhoud recycleren nu tot de dagelijkse werking behoort. Heel wat nieuwsredacties werden in de afgelopen jaren fysiek samengevoegd in hetzelfde gebouw. "Het wordt cruciaal voor de Vlaamse media om de gerealiseerde besparingen nu om te zetten in verdere differentiatie van het politiek, cultureel en regionaal nieuws in de overgebleven krantentitels", besluit Hendrickx. (Belga)

VUB-onderzoeker Hendrickx bestudeerde van 2017 tot 2020 vier jaar lang rol en dominantie van de twee grootste Vlaamse mediabedrijven, DPG Media en Mediahuis. Deze twee bedrijven brachten door grootschalige fusies en overnames het aantal actieve mediabedrijven in Vlaanderen terug van negen naar vijf. In het onderzoek werd de focus gelegd op de (on)rechtstreekse gevolgen van de synergieën tussen verschillende media binnen de bedrijven. Ruim een miljoen artikels en honderd werkdagen van journalisten bij beide mediagroepen werden onder de loep genomen. De resultaten zijn gemengd op verschillende niveaus. Bij Mediahuis blijken vooral de regionale krantenartikels en hun inhoud verschraald, terwijl het politieke nieuws van de krant De Standaard net diverser werd. Bij DPG Media is er een afname van diversiteit in de artikels van de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen. De balans weegt daar meer door naar Het Laatste Nieuws als grootste nieuwsmerk. De observaties bij werkende journalisten toont dat nieuwsinhoud recycleren nu tot de dagelijkse werking behoort. Heel wat nieuwsredacties werden in de afgelopen jaren fysiek samengevoegd in hetzelfde gebouw. "Het wordt cruciaal voor de Vlaamse media om de gerealiseerde besparingen nu om te zetten in verdere differentiatie van het politiek, cultureel en regionaal nieuws in de overgebleven krantentitels", besluit Hendrickx. (Belga)