De Marnix van Sint Aldegonde werd gedoopt in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De doopmeter van het vaartuig is Erika Caluwaerts, strafpleiter en lokaal politica voor Open Vld. De investering van 4,3 miljoen euro past in een verduurzaming van de Vlaamse veerdiensten. Het nieuwe veer vaart op zwavelarme brandstof en beschikt over een geoptimaliseerde romp, waardoor het vaartuig veel duurzamer vaart. Het is ook voorzien van zonnepanelen die op een zonnige dag voldoende stroom leveren om het elektrisch net van het veer te voeden. De Marnix van Sint Aldegonde, die eigenlijk al sinds mei in dienst is, heeft plaats voor 200 passagiers, 75 van hen met fiets. De veerboot wordt voornamelijk ingezet ter hoogte van Sint-Anna in het centrum van Antwerpen. De afmetingen zijn echter geschikt om de boot ook op andere plaatsen op de Schelde als veer in te zetten. Er is al een tijdlang kritiek op de oversteekmogelijkheden voor de Schelde in Antwerpen, omdat de veerdienst slechts om het half uur uitvaart en de liften en roltrappen van de voetgangerstunnel regelmatig defect zijn. Het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust onderzoekt daarom de mogelijkheid om een meer regelmatige veerdienst in te zetten. (Belga)

De Marnix van Sint Aldegonde werd gedoopt in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De doopmeter van het vaartuig is Erika Caluwaerts, strafpleiter en lokaal politica voor Open Vld. De investering van 4,3 miljoen euro past in een verduurzaming van de Vlaamse veerdiensten. Het nieuwe veer vaart op zwavelarme brandstof en beschikt over een geoptimaliseerde romp, waardoor het vaartuig veel duurzamer vaart. Het is ook voorzien van zonnepanelen die op een zonnige dag voldoende stroom leveren om het elektrisch net van het veer te voeden. De Marnix van Sint Aldegonde, die eigenlijk al sinds mei in dienst is, heeft plaats voor 200 passagiers, 75 van hen met fiets. De veerboot wordt voornamelijk ingezet ter hoogte van Sint-Anna in het centrum van Antwerpen. De afmetingen zijn echter geschikt om de boot ook op andere plaatsen op de Schelde als veer in te zetten. Er is al een tijdlang kritiek op de oversteekmogelijkheden voor de Schelde in Antwerpen, omdat de veerdienst slechts om het half uur uitvaart en de liften en roltrappen van de voetgangerstunnel regelmatig defect zijn. Het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust onderzoekt daarom de mogelijkheid om een meer regelmatige veerdienst in te zetten. (Belga)