Na een tramrit kwamen ze aan in het vernieuwde premetrostation Opera, in het centrum van de stad.

De stad houdt zaterdag en zondag een feestweekend om de oplevering van de Noorderlijnwerken aan de Italië- en Frankrijklei en het premetrostation Opera te vieren. Op zondag gaan de tramlijnen effectief in gebruik voor het grote publiek. Voor een aantal eregasten en buurtbewoners was er zaterdagnamiddag al een eerste rit met drie tramtoestellen. Die vertrokken op het Operaplein richting de Park and Ride Luchtbal die momenteel in aanbouw is, om terug te keren via het Havenhuis en het MAS.

De aankomst was voorzien in het nieuwe premetrostation Opera. Onder de passagiers waren burgemeester Bart De Wever, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, de Antwerpse schepenen Koen Kennis en Annick De Ridder en Marc De Scheemaecker en Roger Kesteloot, respectievelijk voorzitter en directeur-generaal bij De Lijn.

"Dit is het begin van het einde van een openhartoperatie aan onze stad", zegt De Wever. "Het ging op de werf niet altijd van een leien dakje, dus er is nu vooral opluchting dat de werken afgerond zijn."

De werken aan het project Noorderlijn startten in maart 2016. Doorheen de jaren liepen ze meermaals vertraging op, vooral ondergronds. Ook de remake van het premetrostation Opera was meer dan een jaar later af dan vooraf gepland. De nieuwe tramlijnen 1 en 24 lopen vanaf zondag over 7 kilometer nieuw tramspoor, met zeven nieuwe haltes: Havenhuis, Cadix, Londen, Noorderplaats, Paardenmarkt, Rooseveltplaats en Opera.

Met tramlijn 1 wordt de oude 'boulevardtram' weer ingesteld die in 1965 werd afgeschaft om plaats te ruimen voor bussen. Het premetrostation Opera onderging een volledige transformatie. "In de 'lichtput' komt er tot op verdieping -3 natuurlijk licht binnen, tot 18 meter ondergronds", zegt Roger Kesteloot. "Opera wordt ook een belangrijk kruispuntenstation, met onderling kruisende assen op verschillende niveaus. Samen met de Rooseveltplaats wordt het een van de belangrijkse kruispunten voor openbaar vervoer in de stad."

Nieuw Antwerps tramnet is geen besparing

De start van de Noorderlijn betekent dat er aan het tramnet in Antwerpen zaken veranderen, maar het gaat zeker niet om een besparing. Zo reageert De Lijn zaterdag op de kritiek dat de aanpassingen aan het tramnet een sanering zouden zijn. Volgens de vervoersmaatschappij zullen er meer trams en chauffeurs nodig zijn en boet de passagier niet aan mogelijkheden in.

Zaterdag werd onder grote belangstelling de nieuwe Noorderlijnverbinding tussen het zuiden en het noorden van Antwerpen ingehuldigd. De werken namen bijna vier jaar in beslag. "De Lijn is recent enorm bekritiseerd, soms terecht", zei voorzitter Marc Descheemaecker bij de feestelijke eerste rit van tramlijn 1. "We zijn daarom blij dat we met dergelijke realisaties kunnen komen."

Maar niet iedereen is geheel tevreden met de transformatie. "De afbouw op andere tramlijnen is bijzonder betreurenswaardig", reageerde reizigersorganisatie TreinTramBus vrijdag al.

"De start van de Noorderlijn betekent inderdaad dat er aan het tramnet in Antwerpen dingen veranderen", klinkt het zaterdag bij De Lijn. "Wij zullen in elk geval meer trams en meer chauffeurs nodig hebben. Het gaat dus zeker niet om een besparing."

Zo wordt de recent opgestarte tramlijn 70 weer opgeheven, maar die was volgens De Lijn altijd bedoeld als tijdelijke lijn. "Zoals van bij aanvang voorzien neemt lijn 1 het traject grotendeels over." Er wordt niet ontkend dat het tijd zal vragen alvorens bepaalde aanpassingen, zoals het inkorten van lijn 8, bij iedereen ingeburgerd zal zijn. "Maar ook hier boet de tramgebruiker niet in aan mogelijkheden. Alleen moet er voor sommige verplaatsingen al eens overgestapt worden. En al is dat even wennen, het is wel degelijk zo dat efficiënte, comfortabele overstapmogelijkheden, zowel in station Astrid als in Station Opera, het totaalaanbod alleen maar versterken."

Nog op de inhuldiging beloofde Descheemaecker dat De Lijn binnen een viertal maanden een volledige evaluatie van het tramnet plant, om te bekijken wat er nog aangepast kan worden.

Na een tramrit kwamen ze aan in het vernieuwde premetrostation Opera, in het centrum van de stad.De stad houdt zaterdag en zondag een feestweekend om de oplevering van de Noorderlijnwerken aan de Italië- en Frankrijklei en het premetrostation Opera te vieren. Op zondag gaan de tramlijnen effectief in gebruik voor het grote publiek. Voor een aantal eregasten en buurtbewoners was er zaterdagnamiddag al een eerste rit met drie tramtoestellen. Die vertrokken op het Operaplein richting de Park and Ride Luchtbal die momenteel in aanbouw is, om terug te keren via het Havenhuis en het MAS. De aankomst was voorzien in het nieuwe premetrostation Opera. Onder de passagiers waren burgemeester Bart De Wever, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, de Antwerpse schepenen Koen Kennis en Annick De Ridder en Marc De Scheemaecker en Roger Kesteloot, respectievelijk voorzitter en directeur-generaal bij De Lijn. "Dit is het begin van het einde van een openhartoperatie aan onze stad", zegt De Wever. "Het ging op de werf niet altijd van een leien dakje, dus er is nu vooral opluchting dat de werken afgerond zijn." De werken aan het project Noorderlijn startten in maart 2016. Doorheen de jaren liepen ze meermaals vertraging op, vooral ondergronds. Ook de remake van het premetrostation Opera was meer dan een jaar later af dan vooraf gepland. De nieuwe tramlijnen 1 en 24 lopen vanaf zondag over 7 kilometer nieuw tramspoor, met zeven nieuwe haltes: Havenhuis, Cadix, Londen, Noorderplaats, Paardenmarkt, Rooseveltplaats en Opera. Met tramlijn 1 wordt de oude 'boulevardtram' weer ingesteld die in 1965 werd afgeschaft om plaats te ruimen voor bussen. Het premetrostation Opera onderging een volledige transformatie. "In de 'lichtput' komt er tot op verdieping -3 natuurlijk licht binnen, tot 18 meter ondergronds", zegt Roger Kesteloot. "Opera wordt ook een belangrijk kruispuntenstation, met onderling kruisende assen op verschillende niveaus. Samen met de Rooseveltplaats wordt het een van de belangrijkse kruispunten voor openbaar vervoer in de stad." De start van de Noorderlijn betekent dat er aan het tramnet in Antwerpen zaken veranderen, maar het gaat zeker niet om een besparing. Zo reageert De Lijn zaterdag op de kritiek dat de aanpassingen aan het tramnet een sanering zouden zijn. Volgens de vervoersmaatschappij zullen er meer trams en chauffeurs nodig zijn en boet de passagier niet aan mogelijkheden in.Zaterdag werd onder grote belangstelling de nieuwe Noorderlijnverbinding tussen het zuiden en het noorden van Antwerpen ingehuldigd. De werken namen bijna vier jaar in beslag. "De Lijn is recent enorm bekritiseerd, soms terecht", zei voorzitter Marc Descheemaecker bij de feestelijke eerste rit van tramlijn 1. "We zijn daarom blij dat we met dergelijke realisaties kunnen komen." Maar niet iedereen is geheel tevreden met de transformatie. "De afbouw op andere tramlijnen is bijzonder betreurenswaardig", reageerde reizigersorganisatie TreinTramBus vrijdag al. "De start van de Noorderlijn betekent inderdaad dat er aan het tramnet in Antwerpen dingen veranderen", klinkt het zaterdag bij De Lijn. "Wij zullen in elk geval meer trams en meer chauffeurs nodig hebben. Het gaat dus zeker niet om een besparing." Zo wordt de recent opgestarte tramlijn 70 weer opgeheven, maar die was volgens De Lijn altijd bedoeld als tijdelijke lijn. "Zoals van bij aanvang voorzien neemt lijn 1 het traject grotendeels over." Er wordt niet ontkend dat het tijd zal vragen alvorens bepaalde aanpassingen, zoals het inkorten van lijn 8, bij iedereen ingeburgerd zal zijn. "Maar ook hier boet de tramgebruiker niet in aan mogelijkheden. Alleen moet er voor sommige verplaatsingen al eens overgestapt worden. En al is dat even wennen, het is wel degelijk zo dat efficiënte, comfortabele overstapmogelijkheden, zowel in station Astrid als in Station Opera, het totaalaanbod alleen maar versterken." Nog op de inhuldiging beloofde Descheemaecker dat De Lijn binnen een viertal maanden een volledige evaluatie van het tramnet plant, om te bekijken wat er nog aangepast kan worden.