Volgens Europese regelgeving moet België ­tegen 2023 in principe concurrentie toelaten op het spoor. Via een "direct award" kan de regering de NMBS echter nog langer het monopolie geven. Daaraan zijn wel kwaliteitsvoorwaarden verbonden, en het regeerakkoord sluit ook niet uit dat er "private expertise" in de NMBS wordt ingebracht. Toch zal volgens de regeringstekst in Vlaanderen en Wallonië telkens in één vervoersregio wel al een proefproject starten waarbij alsnog via een aanbesteding een operator wordt aangeduid voor het kern- en aanvullend net. De modaliteiten daarvoor zouden wel nog besproken moeten worden. De regering kijkt ook naar openbaar vervoer op de langere termijn. Er wordt gewerkt aan een visie op de in 2040 verwachte dienstverlening. Het is daarbij de bedoeling om de verschillende vormen van openbaar vervoer beter op elkaar af te stemmen. België moet ook een voortrekker worden voor internationale treinverbindingen, luidt het. Op kortere termijn is het al de bedoeling om in de nieuwe beheersovereenkomst, die er snel zou moeten komen, het spooraanbod uit te breiden met meer vroege, late, nacht- en weekendverbindingen. Opvallend is dat de regering ook internet op de treinen wil aanbieden. Drie jaar geleden noemde NMBS-CEO Sophie Dutordoir dat na een testproject nog te duur. De nieuwe regeringsploeg wil ook eenvoudigere tarieven, waarbij de reiziger altijd het beste tarief voorgesteld krijgt. De NMBS krijgt ook meer vrijheid om de tarieven te bepalen. Zonder er een bedrag op te kleven, belooft de regering extra investeringen in het spoor. Dat geld moet onder meer dienen voor extra treinstellen, modernisering en een betere toegankelijkheid voor personen met een handicap. Ook voor het vernieuwen en onderhoud van de spoorinfrastructuur komt er extra geld. Dat zal nodig zijn, infrastructuurbeheerder Infrabel waarschuwt al een tijd dat er te weinig middelen zijn voor het verouderende spoornet. (Belga)

Volgens Europese regelgeving moet België ­tegen 2023 in principe concurrentie toelaten op het spoor. Via een "direct award" kan de regering de NMBS echter nog langer het monopolie geven. Daaraan zijn wel kwaliteitsvoorwaarden verbonden, en het regeerakkoord sluit ook niet uit dat er "private expertise" in de NMBS wordt ingebracht. Toch zal volgens de regeringstekst in Vlaanderen en Wallonië telkens in één vervoersregio wel al een proefproject starten waarbij alsnog via een aanbesteding een operator wordt aangeduid voor het kern- en aanvullend net. De modaliteiten daarvoor zouden wel nog besproken moeten worden. De regering kijkt ook naar openbaar vervoer op de langere termijn. Er wordt gewerkt aan een visie op de in 2040 verwachte dienstverlening. Het is daarbij de bedoeling om de verschillende vormen van openbaar vervoer beter op elkaar af te stemmen. België moet ook een voortrekker worden voor internationale treinverbindingen, luidt het. Op kortere termijn is het al de bedoeling om in de nieuwe beheersovereenkomst, die er snel zou moeten komen, het spooraanbod uit te breiden met meer vroege, late, nacht- en weekendverbindingen. Opvallend is dat de regering ook internet op de treinen wil aanbieden. Drie jaar geleden noemde NMBS-CEO Sophie Dutordoir dat na een testproject nog te duur. De nieuwe regeringsploeg wil ook eenvoudigere tarieven, waarbij de reiziger altijd het beste tarief voorgesteld krijgt. De NMBS krijgt ook meer vrijheid om de tarieven te bepalen. Zonder er een bedrag op te kleven, belooft de regering extra investeringen in het spoor. Dat geld moet onder meer dienen voor extra treinstellen, modernisering en een betere toegankelijkheid voor personen met een handicap. Ook voor het vernieuwen en onderhoud van de spoorinfrastructuur komt er extra geld. Dat zal nodig zijn, infrastructuurbeheerder Infrabel waarschuwt al een tijd dat er te weinig middelen zijn voor het verouderende spoornet. (Belga)