In het eerste kwartaal van dit jaar werden zestien letselongevallen gerapporteerd bij de federale politie, waarbij dertien lichtgewonden en één zwaargewonde vielen. De laatste drie maanden van vorig jaar vielen bij twintig letselongevallen veertien lichtgewonden, twee zwaargewonden en zelfs een dode. Cijfers die aantonen dat steppen in het verkeer niet altijd zonder gevaar is. Via een laagdrempelige opleiding wil VSV gebruikers van een elektrische step wegwijs maken in de theorie en praktijk van steppen. "Steps duiken steeds vaker op in het straatbeeld, we juichen ze toe want ze zijn een duurzaam en alternatief vervoersmiddel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die in Mechelen de allereerste cursus kwam bekijken. "Verkeersveiligheid betekent dat je genoeg risico's kan inschatten, de infrastructuur en verkeerswetten kent en ook praktijkervaring opdoet. Deze opleiding moet ervoor zorgen dat mensen zich veiliger met een step door het verkeer kunnen bewegen." Heel wat ongevallen met steps zijn eenzijdige ongevallen, wat wil zeggen dat er geen tegenpartij bij betrokken is. Dit toont aan dat de -vaak occasionele- gebruikers niet altijd weten hoe ze veilig kunnen steppen. De cursus duurt zo'n twee uur en bevat zowel theorie en praktijk. "Deelnemers leren hun risicoperceptie aan te scherpen en leren de wegcode omtrent steps kennen, maar gaan ook praktisch aan de slag: hoe moet je manoeuvreren, je evenwicht bewaren en veilig stoppen aan 25km/u", zegt Werner De Dobbeleer van VSV. "Vooral de stabiliteit op een step moet aangeleerd worden. De wieltjes zijn kleiner dan bij een fiets waardoor je elke oneffenheid in het wegdek beter voelt, dat is iets wat je gewoon moet worden." Enkele personeelsleden van de stad Mechelen volgden als eersten de cursus, die vanaf nu voor privé- en overheidsbedrijven ter beschikking staat. Particulieren kunnen de opleiding enkel volgen indien ze een groep van zeven personen vormen. De opleiding duurt twee uur en kost 700 euro per groep van zeven personen. (Belga)

In het eerste kwartaal van dit jaar werden zestien letselongevallen gerapporteerd bij de federale politie, waarbij dertien lichtgewonden en één zwaargewonde vielen. De laatste drie maanden van vorig jaar vielen bij twintig letselongevallen veertien lichtgewonden, twee zwaargewonden en zelfs een dode. Cijfers die aantonen dat steppen in het verkeer niet altijd zonder gevaar is. Via een laagdrempelige opleiding wil VSV gebruikers van een elektrische step wegwijs maken in de theorie en praktijk van steppen. "Steps duiken steeds vaker op in het straatbeeld, we juichen ze toe want ze zijn een duurzaam en alternatief vervoersmiddel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die in Mechelen de allereerste cursus kwam bekijken. "Verkeersveiligheid betekent dat je genoeg risico's kan inschatten, de infrastructuur en verkeerswetten kent en ook praktijkervaring opdoet. Deze opleiding moet ervoor zorgen dat mensen zich veiliger met een step door het verkeer kunnen bewegen." Heel wat ongevallen met steps zijn eenzijdige ongevallen, wat wil zeggen dat er geen tegenpartij bij betrokken is. Dit toont aan dat de -vaak occasionele- gebruikers niet altijd weten hoe ze veilig kunnen steppen. De cursus duurt zo'n twee uur en bevat zowel theorie en praktijk. "Deelnemers leren hun risicoperceptie aan te scherpen en leren de wegcode omtrent steps kennen, maar gaan ook praktisch aan de slag: hoe moet je manoeuvreren, je evenwicht bewaren en veilig stoppen aan 25km/u", zegt Werner De Dobbeleer van VSV. "Vooral de stabiliteit op een step moet aangeleerd worden. De wieltjes zijn kleiner dan bij een fiets waardoor je elke oneffenheid in het wegdek beter voelt, dat is iets wat je gewoon moet worden." Enkele personeelsleden van de stad Mechelen volgden als eersten de cursus, die vanaf nu voor privé- en overheidsbedrijven ter beschikking staat. Particulieren kunnen de opleiding enkel volgen indien ze een groep van zeven personen vormen. De opleiding duurt twee uur en kost 700 euro per groep van zeven personen. (Belga)