De onderwijsverstrekkers erkennen dat er ook goede elementen in het akkoord zitten. "We waarderen de maatregelen die het schoolleiderschap ten goede komen", klinkt het bij OVSG. "Nog positieve elementen zijn de middelen voor beleidsondersteuning en voor kinderverzorging. Ook de bijkomende middelen voor aanvangsbegeleiding, voor werkdrukverlaging en voor ICT-uitrusting zijn noodzakelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs." Ook het Gemeenschapsonderwijs GO! ziet positieve elementen in de cao. "De opstap naar een meer marktconforme verloning voor schooldirecteurs kan zeker helpen om het ambt aantrekkelijker te maken", klinkt het in een reactie. De koepel blijft echter op zijn honger zitten. Schooldirecteurs zijn nog te veel een manusje-van-alles, stelt het GO!. "Wij zijn vragende partij voor meer administratieve en beleidsmatige ondersteuning voor schooldirecteurs. Zij hebben volgens ons vooral nood aan ruimte om hun beleid uit te bouwen." Het grote struikelblok in de nieuwe cao is echter de beslissing om vijftien miljoen te investeren in syndicale afvaardiging. Leerkrachten kunnen zo meer tijd besteden aan vakbondstaken. "Op het moment dat er al een lerarentekort is, kan hiermee het equivalent van 300 leraren uit de klassen verdwijnen. Bovendien dreigen de directies er extra werk bovenop te krijgen omdat ze een rechtstreeks aanspreekpunt worden van de syndicaal afgevaardigde in hun school", zegt OVSG. Ook het GO! vreest dat directeurs de komende jaren veel werk gaan hebben, onder meer met het vinden van nieuwe leerkrachten. "Gelet op de maatregelen in de cao die ertoe leiden dat er vooral minder les gegeven wordt door leerkrachten, 52 miljoen euro voor werkdrukverlaging en vijftien miljoen voor syndicale vrijstelling. Dat is samen 67 miljoen euro, ofwel een equivalent van 1.220 voltijdse leerkrachten", stelt het GO!. (Belga)

De onderwijsverstrekkers erkennen dat er ook goede elementen in het akkoord zitten. "We waarderen de maatregelen die het schoolleiderschap ten goede komen", klinkt het bij OVSG. "Nog positieve elementen zijn de middelen voor beleidsondersteuning en voor kinderverzorging. Ook de bijkomende middelen voor aanvangsbegeleiding, voor werkdrukverlaging en voor ICT-uitrusting zijn noodzakelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs." Ook het Gemeenschapsonderwijs GO! ziet positieve elementen in de cao. "De opstap naar een meer marktconforme verloning voor schooldirecteurs kan zeker helpen om het ambt aantrekkelijker te maken", klinkt het in een reactie. De koepel blijft echter op zijn honger zitten. Schooldirecteurs zijn nog te veel een manusje-van-alles, stelt het GO!. "Wij zijn vragende partij voor meer administratieve en beleidsmatige ondersteuning voor schooldirecteurs. Zij hebben volgens ons vooral nood aan ruimte om hun beleid uit te bouwen." Het grote struikelblok in de nieuwe cao is echter de beslissing om vijftien miljoen te investeren in syndicale afvaardiging. Leerkrachten kunnen zo meer tijd besteden aan vakbondstaken. "Op het moment dat er al een lerarentekort is, kan hiermee het equivalent van 300 leraren uit de klassen verdwijnen. Bovendien dreigen de directies er extra werk bovenop te krijgen omdat ze een rechtstreeks aanspreekpunt worden van de syndicaal afgevaardigde in hun school", zegt OVSG. Ook het GO! vreest dat directeurs de komende jaren veel werk gaan hebben, onder meer met het vinden van nieuwe leerkrachten. "Gelet op de maatregelen in de cao die ertoe leiden dat er vooral minder les gegeven wordt door leerkrachten, 52 miljoen euro voor werkdrukverlaging en vijftien miljoen voor syndicale vrijstelling. Dat is samen 67 miljoen euro, ofwel een equivalent van 1.220 voltijdse leerkrachten", stelt het GO!. (Belga)