De vicepremier kreeg van de oppositie verschillende vragen voorgeschoteld over de drukte die op zondag 3 januari was ontstaan op de nationale luchthaven. Op een bepaald moment zat een groot aantal passagiers te dicht op mekaar gepakt door de controles die werden uitgevoerd op de zogenaamde passenger locator forms. De beelden van de hall ontlokten misnoegde reacties, ook in kringen van virologen. Minister Gilkinet benadrukte dat Brussels Airport Company (BAC) een privébedrijf is waarover hij geen voogdij heeft. Niettemin heeft hij BAC de voorbije maanden geregeld op zijn verantwoordelijkheid gewezen in de strijd tegen het coronavirus. Er waren sinds de herfstvakantie geregeld contacten tussen het kabinet en de onderneming over het beheer van de passagiersstromen en de naleving van het sectorale veiligheidsprotocol. Vlak voor de kerstvakantie vertrok er nog een officiële brief naar de ceo van BAC om aan te dringen op de naleving van de Covid-aanbevelingen. Gilkinet had het dan ook over een betreurenswaardig incident. Tijdens een vergadering twee dagen later met ceo Arnauld Feist, vertegenwoordigers van de FOD Volksgezondheid, de federale politie en het crisiscentrum, heeft hij zijn ontevredenheid laten blijken. Blijkbaar is het incident ontstaan omstreeks 17.30 uur en heeft het zowat een half uur geduurd. Volgens de minister was de oorzaak een gebrek aan communicatie tussen de stewards en de politie die de controles uitvoerde. Een aantal aankomende vluchten had vertraging opgelopen, waardoor verschillende onverwacht samenvielen. En de controle-apparatuur werd tien minuten te laat opgestart. "Een menselijke fout", aldus Gilkinet. Om dergelijke incidenten voortaan te voorkomen, zouden vanaf afgelopen weekend meer stewards in de wachtrijen worden ingezet om de stroom passagiers beter te beheren en de communicatie met de politie op te krikken. Ook wordt een randomizer ingeschakeld om de gecontroleerde passagiers te selecteren. In de maanden na de terreuraanslagen werd ook al een beroep gedaan op zo'n randomizer. (Belga)

De vicepremier kreeg van de oppositie verschillende vragen voorgeschoteld over de drukte die op zondag 3 januari was ontstaan op de nationale luchthaven. Op een bepaald moment zat een groot aantal passagiers te dicht op mekaar gepakt door de controles die werden uitgevoerd op de zogenaamde passenger locator forms. De beelden van de hall ontlokten misnoegde reacties, ook in kringen van virologen. Minister Gilkinet benadrukte dat Brussels Airport Company (BAC) een privébedrijf is waarover hij geen voogdij heeft. Niettemin heeft hij BAC de voorbije maanden geregeld op zijn verantwoordelijkheid gewezen in de strijd tegen het coronavirus. Er waren sinds de herfstvakantie geregeld contacten tussen het kabinet en de onderneming over het beheer van de passagiersstromen en de naleving van het sectorale veiligheidsprotocol. Vlak voor de kerstvakantie vertrok er nog een officiële brief naar de ceo van BAC om aan te dringen op de naleving van de Covid-aanbevelingen. Gilkinet had het dan ook over een betreurenswaardig incident. Tijdens een vergadering twee dagen later met ceo Arnauld Feist, vertegenwoordigers van de FOD Volksgezondheid, de federale politie en het crisiscentrum, heeft hij zijn ontevredenheid laten blijken. Blijkbaar is het incident ontstaan omstreeks 17.30 uur en heeft het zowat een half uur geduurd. Volgens de minister was de oorzaak een gebrek aan communicatie tussen de stewards en de politie die de controles uitvoerde. Een aantal aankomende vluchten had vertraging opgelopen, waardoor verschillende onverwacht samenvielen. En de controle-apparatuur werd tien minuten te laat opgestart. "Een menselijke fout", aldus Gilkinet. Om dergelijke incidenten voortaan te voorkomen, zouden vanaf afgelopen weekend meer stewards in de wachtrijen worden ingezet om de stroom passagiers beter te beheren en de communicatie met de politie op te krikken. Ook wordt een randomizer ingeschakeld om de gecontroleerde passagiers te selecteren. In de maanden na de terreuraanslagen werd ook al een beroep gedaan op zo'n randomizer. (Belga)