Nieuwe identiteitskaart nodig? Vanaf volgend jaar kan het online

© Belga

Wie een nieuwe identiteitskaart nodig heeft, zal vanaf 2017 nog maar één keer langs het gemeentehuis moeten passeren. De kaart aanvragen en een foto opladen zult u online kunnen doen.

Om een nieuwe identiteitskaart te krijgen moet u vanaf volgend jaar nog maar één keer langs het gemeentehuis passeren. Een aanvraag indienen en een foto opladen kan vanaf dan online. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) kwam al in mei met dat plan, maar hij moest eerst onderzoeken of de procedure veilig kon verlopen en hoe identiteitsfraude kon worden tegengegaan.

Die problemen lijken nu al van de baan. De stad Antwerpen mag eind dit jaar alvast proefkonijn zijn. ‘Begin volgend jaar breiden we het project uit naar andere steden’, zegt Jambons woordvoerder Olivier Van Raemdonck. ‘Midden volgend jaar evalueren we het systeem en breiden we het uit naar de andere gemeenten.’

Hoe werkt het?

Als u een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, zult u online een aanvraag kunnen indienen bij het e-loket van uw gemeente. Inloggen doet u met uw huidige identiteitskaart. U moet ook online nagaan of de gegevens voor uw nieuwe kaart nog kloppen en of de vorige handtekening nog voldoet.

Vervolgens kunt u uw nieuwe pasfoto opladen. Die wordt meteen automatisch gecontroleerd of ze aan de normen voldoet en of ze overeenkomt met de foto op uw huidige identiteitskaart. Als de controles positief zijn, kunt u meteen uw nieuwe kaart online betalen.

Na de elektronische aanvraag en betaling controleert een gemeenteambtenaar de foto en de gegevens. Die zal dan de effectieve aanvraag van de identiteitsdocumenten doorsturen naar de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Ook voor u uw nieuwe kaart krijgt, moet de gemeenteambtenaar nog de identiteit van de aanvrager en de herkenbaarheid van de foto controleren.

Beveiliging

‘We automatiseren daarvoor de backoffice, zodat de rompslomp wordt beperkt’, verzekert Van Raemdonck. Het enige waarvoor je nog wel naar het gemeentehuis moet, is om uw kaart op te halen. ‘Dat is een van de maatregelen om identiteitsfraude tegen te gaan’, zegt Van Raemdonck.

Jambon laat voorts weten dat de gemeenten de nodige beveiligingssoftware zullen installeren om te verhinderen dat ze ongewenste computerbestanden binnen krijgen. Ook bij de diensten van het Rijksregister wordt zo’n beveiliging ingebouwd. (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content