De plaatsing van de nieuwe spoorbrug gebeurde in twee fases. Zondagmorgen rond 4 uur werd er begonnen met de nieuwe brug op het ponton te rijden. Daarna werd het ponton naar de brugpijlers gevaren waar de brug dan op de pijlers werd geplaatst. Dat ging vlotter dan verwacht. Tijdens de werkzaamheden zag de aannemer erop toe dat zijn werknemers de coronamaatregelen goed opvolgden. Daarom moest hij een apart veiligheidsplan opstellen. "Zo werden er mondmaskers en handschoenen gedragen en moesten de werknemers in de mate van het mogelijke de nodige afstand bewaren," zo laat Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg weten. De nieuwe dubbele spoorbrug vervangt twee bruggen die naast elkaar liggen met telkens een spoor. De werkzaamheden van de afgelopen maanden kaderden in een project dat het Albertkanaal moet opwaarderen en waarbij er tegelijkertijd ook enkele capaciteitsbeperkende knelpunten worden weggewerkt. De nieuwe brug heeft een doorvaarthoogte van 9,10 meter, dat is meer dan twee meter hoger dan de oude bruggen. Nu gaat het treinverkeer in beide richtingen nog over één van de oude bruggen. "Dat wordt in de komende weken verlegd naar de nieuwe brug en dan wordt ook de oude brug afgebroken," aldus Liliane Stinissen. "Daarna wordt er aan de nieuwe brug nog een fietsbrug gehangen. Die worden ter plekke gemonteerd aan de brug. Dat moet zo gebeuren omdat die oude brug er nu nog ligt." De afgelopen dagen werden kijklustigen opgeroepen om niet ter plekke te gaan kijken. De werken konden via een livestream gevolgd worden. Al van bij de start van de livestream volgden gemiddeld zo een 800 kijkers de werken. "Er zijn wel enkele kijklustigen ter plekke geweest maar in de voormiddag hebben we gevraagd om iets verder te gaan staan. De mensen deden dat vlot en de politie hield toezicht. Echte incidenten zijn er niet geweest." (Belga)

De plaatsing van de nieuwe spoorbrug gebeurde in twee fases. Zondagmorgen rond 4 uur werd er begonnen met de nieuwe brug op het ponton te rijden. Daarna werd het ponton naar de brugpijlers gevaren waar de brug dan op de pijlers werd geplaatst. Dat ging vlotter dan verwacht. Tijdens de werkzaamheden zag de aannemer erop toe dat zijn werknemers de coronamaatregelen goed opvolgden. Daarom moest hij een apart veiligheidsplan opstellen. "Zo werden er mondmaskers en handschoenen gedragen en moesten de werknemers in de mate van het mogelijke de nodige afstand bewaren," zo laat Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg weten. De nieuwe dubbele spoorbrug vervangt twee bruggen die naast elkaar liggen met telkens een spoor. De werkzaamheden van de afgelopen maanden kaderden in een project dat het Albertkanaal moet opwaarderen en waarbij er tegelijkertijd ook enkele capaciteitsbeperkende knelpunten worden weggewerkt. De nieuwe brug heeft een doorvaarthoogte van 9,10 meter, dat is meer dan twee meter hoger dan de oude bruggen. Nu gaat het treinverkeer in beide richtingen nog over één van de oude bruggen. "Dat wordt in de komende weken verlegd naar de nieuwe brug en dan wordt ook de oude brug afgebroken," aldus Liliane Stinissen. "Daarna wordt er aan de nieuwe brug nog een fietsbrug gehangen. Die worden ter plekke gemonteerd aan de brug. Dat moet zo gebeuren omdat die oude brug er nu nog ligt." De afgelopen dagen werden kijklustigen opgeroepen om niet ter plekke te gaan kijken. De werken konden via een livestream gevolgd worden. Al van bij de start van de livestream volgden gemiddeld zo een 800 kijkers de werken. "Er zijn wel enkele kijklustigen ter plekke geweest maar in de voormiddag hebben we gevraagd om iets verder te gaan staan. De mensen deden dat vlot en de politie hield toezicht. Echte incidenten zijn er niet geweest." (Belga)