Het vormen van de reddingsstrook is verplicht zodra het verkeer vertraagt, dus ook zonder naderende zwaailichten of sirenes. Om een reddingsstrook te vormen, rijden alle voertuigen bij file zo veel mogelijk links, terwijl de voertuigen op de andere rijstroken zo veel mogelijk naar rechts uitwijken. Zo ontstaat een doorgang voor de hulpdiensten tussen stilstaand of vertraagd verkeer, terwijl de pechstrook, een gesloten spitsstrook of een fietspad vrij blijven. "Zo worden kostbare minuten gewonnen en kunnen - letterlijk - levens gered worden", onderstreept minister Peeters. "Heel wat weggebruikers nemen de verplichting ter harte, maar helaas stellen onze verkeersleiders nog te vaak vast dat de reddingsstrook niet gevormd wordt," bevestigt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Ook voor motorrijders is de reddingsstrook handig: zij kunnen de vrije ruimte gebruiken om de file voorbij te rijden, aan een snelheid die maximum 20 kilometer per uur hoger ligt dan de file. In tunnels blijft onvoldoende afstand een van de voornaamste oorzaken van ongevallen. "Jaarlijks gebeuren gemiddeld zo'n 200 ongevallen in de zes belangrijkste tunnels in Vlaanderen; de Kennedytunnel, de Craeybeckxtunnel, de Beverentunnel, de Tijsmanstunnel, de Vierarmentunnel en de Liefkenshoektunnel", klinkt het maandag. Minister Peeters noemt een veilige volgafstand respecteren "een gemakkelijke maatregel om veiliger te rijden", in het bijzonder in tunnels. Naast afstand houden, vraagt het AWV bestuurders om hun radio aan te zetten in tunnels, zodat noodmeldingen hen meteen kunnen bereiken, hun lichten te activeren, de snelheidslimiet te respecteren en nooit te stoppen, tenzij het niet anders kan. In 2022 wordt opnieuw geïnvesteerd in de Vlaamse tunnelstructuur, klinkt het nog. "We starten met de totaalrenovatie van de Leonardtunnel en de gefaseerde renovatie van de Vierarmentunnel. Ook wordt gestart met de vernieuwing van de verlichting en de wandbekleding van de Kennedytunnel," bevestigt minister Peeters. (Belga)

Het vormen van de reddingsstrook is verplicht zodra het verkeer vertraagt, dus ook zonder naderende zwaailichten of sirenes. Om een reddingsstrook te vormen, rijden alle voertuigen bij file zo veel mogelijk links, terwijl de voertuigen op de andere rijstroken zo veel mogelijk naar rechts uitwijken. Zo ontstaat een doorgang voor de hulpdiensten tussen stilstaand of vertraagd verkeer, terwijl de pechstrook, een gesloten spitsstrook of een fietspad vrij blijven. "Zo worden kostbare minuten gewonnen en kunnen - letterlijk - levens gered worden", onderstreept minister Peeters. "Heel wat weggebruikers nemen de verplichting ter harte, maar helaas stellen onze verkeersleiders nog te vaak vast dat de reddingsstrook niet gevormd wordt," bevestigt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Ook voor motorrijders is de reddingsstrook handig: zij kunnen de vrije ruimte gebruiken om de file voorbij te rijden, aan een snelheid die maximum 20 kilometer per uur hoger ligt dan de file. In tunnels blijft onvoldoende afstand een van de voornaamste oorzaken van ongevallen. "Jaarlijks gebeuren gemiddeld zo'n 200 ongevallen in de zes belangrijkste tunnels in Vlaanderen; de Kennedytunnel, de Craeybeckxtunnel, de Beverentunnel, de Tijsmanstunnel, de Vierarmentunnel en de Liefkenshoektunnel", klinkt het maandag. Minister Peeters noemt een veilige volgafstand respecteren "een gemakkelijke maatregel om veiliger te rijden", in het bijzonder in tunnels. Naast afstand houden, vraagt het AWV bestuurders om hun radio aan te zetten in tunnels, zodat noodmeldingen hen meteen kunnen bereiken, hun lichten te activeren, de snelheidslimiet te respecteren en nooit te stoppen, tenzij het niet anders kan. In 2022 wordt opnieuw geïnvesteerd in de Vlaamse tunnelstructuur, klinkt het nog. "We starten met de totaalrenovatie van de Leonardtunnel en de gefaseerde renovatie van de Vierarmentunnel. Ook wordt gestart met de vernieuwing van de verlichting en de wandbekleding van de Kennedytunnel," bevestigt minister Peeters. (Belga)