De campagne kreeg de naam 'FAIR ENOUGH'. Daarmee wil het jongeren stimuleren aan te geven dat het oké is, 'fair enough', als iemand zegt dat die geen alcohol meer wil drinken. "Dat 'nee' zeggen moeilijk is, zien we op onze spoeddiensten", zegt Marc Sabbe, spoedarts aan UZ Leuven. "Sociale druk wordt vaak aangehaald door jongeren als reden voor overmatig drinken. Dit project geven we met plezier de volle steun. Als je weet dat je vrienden het FAIR ENOUGH vinden dat je even niet meedrinkt, wordt het een pak makkelijker om nee te zeggen." De campagne wordt volgende week in de uitgaansbuurten in Leuven zichtbaar gemaakt op posters en bierviltjes. Er komen ook posts op sociale media. Radiozender MNM grijpt het thema tijdens de herfstvakantie aan om te praten met jongeren over hun ervaringen met alcohol. Werknemers van enkele Leuvense cafés, zoals De Kroeg, De Prof en Bardot, volgden daarnaast een training in verantwoord alcohol schenken. De campagne kadert in het bredere project LAZARUS, dat stad Leuven en AB InBev samen hebben gelanceerd. Dat project wil de onverantwoorde alcoholconsumptie tegen 2022 met 10 procent doen dalen. (Belga)

De campagne kreeg de naam 'FAIR ENOUGH'. Daarmee wil het jongeren stimuleren aan te geven dat het oké is, 'fair enough', als iemand zegt dat die geen alcohol meer wil drinken. "Dat 'nee' zeggen moeilijk is, zien we op onze spoeddiensten", zegt Marc Sabbe, spoedarts aan UZ Leuven. "Sociale druk wordt vaak aangehaald door jongeren als reden voor overmatig drinken. Dit project geven we met plezier de volle steun. Als je weet dat je vrienden het FAIR ENOUGH vinden dat je even niet meedrinkt, wordt het een pak makkelijker om nee te zeggen." De campagne wordt volgende week in de uitgaansbuurten in Leuven zichtbaar gemaakt op posters en bierviltjes. Er komen ook posts op sociale media. Radiozender MNM grijpt het thema tijdens de herfstvakantie aan om te praten met jongeren over hun ervaringen met alcohol. Werknemers van enkele Leuvense cafés, zoals De Kroeg, De Prof en Bardot, volgden daarnaast een training in verantwoord alcohol schenken. De campagne kadert in het bredere project LAZARUS, dat stad Leuven en AB InBev samen hebben gelanceerd. Dat project wil de onverantwoorde alcoholconsumptie tegen 2022 met 10 procent doen dalen. (Belga)