Nieuwe BOB-campagne: ‘Nul op, bedankt Bob’

‘Nul op, bedankt Bob.’ Dat is het motto van de nieuwste BOB-campagne die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vandaag lanceerde. Bedoeling is om feestvierders er in het licht van de eindejaarsfeesten opnieuw attent op te maken dat rijden en drinken niet samengaan.

De wintercampagne van BOB gaat vandaag van start, en loopt nog tot 31 januari. Tijdens die periode mogen bestuurders zich verwachten aan regelmatige onaangekondigde alcoholcontroles. Daarnaast komt er opnieuw een speciaal ‘weekend zonder alcohol’ van 13 tot 16 januari, waarin over het hele land uitgebreid gecontroleerd wordt.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft BOB, die dit jaar zijn 21ste verjaardag viert, zijn positieve effect op de verkeersveiligheid al meer dan bewezen. ‘Er is echt een BOB-generatie: mensen jonger dan 40 zijn er van doordrongen dat drinken en rijden niet samengaan’, aldus Weyts, die er wel op wees dat er desondanks jaarlijks in Vlaanderen nog 120 doden vallen bij alcoholgerelateerde verkeersongevallen. ‘Motivatie genoeg dus om door te gaan’, klonk het.

Strenger optreden

Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) sloot zich daarbij aan. ‘Gemiddeld rijdt vandaag 2,67 procent van de bestuurders onder invloed van alcohol. Dat is beter dan vroeger, maar het moet natuurlijk naar 0 procent.’

De minister wil daarom ook strenger optreden op het vlak van beleid. Zo herhaalde hij zijn voornemen om rechters te verplichten een alcoholslot als straf op te leggen voor bestuurders met 0,8 promille of meer in het bloed, en is hij ook van plan om de toegestane limiet voor bestuurders met minder dan drie jaar rijervaring te verlagen van 0,5 naar 0,3 promille.

(Belga/SK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content