Meer dan de helft van de ongevallen aan de overwegen is te wijten aan het niet respecteren van de verkeersregels en slalommen aan een overweg of door het rood licht rijden. Maar het nieuwe verkeersbord richt zich tot de tweede oorzaak van ongevallen. "In de periode 2014-2018 hebben we gezien dat ruim een derde van de ongevallen aan overwegen wordt veroorzaakt door onvoorzichtigheid van de weggebruikers waaronder filevorming (de overweg oprijden zonder zeker te zijn dat je hem tijdig kan verlaten)", aldus Infrabel. Het gaat om het zogenaamde "blocking back"-principe. De bestuurder heeft geen voorrang voorbij de overweg omwille van een rotonde, verkeerslicht ... Bij druk trein- en wegverkeer kan dat problemen opleveren, met filevorming tot aan de overweg en dus de kans dat bestuurders toch het spoor oprijden, wanneer ze niet meteen kunnen oversteken. Om bestuurders te sensibiliseren om niet stil te staan op de sporen en altijd het spoor vrij te laten, komen aan overwegen in Gent, Izegem, Kuringen, Rotselaar, Groot-Bijgaarden, Lier, Nijlen Herentals en Niel een tot vier borden met het pictogram, in functie van de specifieke situatie. Aan de overgangen in kwestie zijn er al vaker ongevallen geweest of werden al meermaals de slagbomen afgereden. Voor een overweg in de Antwerpse haven wordt nog bekeken of er "blocking back"-borden komen. "Het huidige proefproject aan deze overwegen zal door ons worden geanalyseerd", klinkt het bij Infrabel. Verkeersinstituut Vias zal ook het gedrag van de weggebruikers aan een aantal overwegen in kwestie evalueren. Nadien bekijkt Infrabel "of het opportuun is om in een tweede fase en op termijn eventueel nog andere overwegen hiermee uit te rusten". (Belga)