"Mocht er één unieke maatregel zijn om een baan in het onderwijs aantrekkelijk maken, dan hadden we hem al genomen", zegt Lieven Boeve. "Het gaat om een complexe kwestie, met als kernvragen: trekken we de juiste mensen aan, rekruteren we breed genoeg uit alle jonge mensen die interesse hebben om voor de klas te staan en kunnen we de instroom in het beroep vergemakkelijken? De lokale lerarenplatforms geven daar al een eerste antwoord op. Moet een onderwijsopdracht nog in uren worden uitgedrukt, of dient ze op een andere manier te worden bekeken? Ook de verloning en het het maatschappelijk prestige van de leraar zal in die discussie aan bod moeten komen. Als we op die vragen een antwoord hebben, zullen we een gepast beleid kunnen ontwikkelen." "De grote ambitie van de modernisering van ons secundair onderwijs is om elke leerling op het juiste moment naar de juiste plaats te leiden, rekening houdend met zijn of haar competenties en interesses ", zegt Boeve. "Is er maar één weg om dat doel te bereiken? Nee, je zult zien dat scholen in ons netwerk verschillende wegen bewandelen om dit te doen. Je hebt scholen die rapporten zullen blijven uitdelen, en er zijn scholen die niet meer van punten willen weten, dat is een keuze. De scholen zullen zelf die keuze maken en wij zullen hen daarin ondersteunen. Ikzelf zou niet graag in een school zonder punten zitten, maar dat heeft allicht met de aard van het beestje te maken. Scholen staan hoe dan ook voor de uitdaging de voordelen van hun methode te maximaliseren en de nadelen te minimaliseren." (Belga)

"Mocht er één unieke maatregel zijn om een baan in het onderwijs aantrekkelijk maken, dan hadden we hem al genomen", zegt Lieven Boeve. "Het gaat om een complexe kwestie, met als kernvragen: trekken we de juiste mensen aan, rekruteren we breed genoeg uit alle jonge mensen die interesse hebben om voor de klas te staan en kunnen we de instroom in het beroep vergemakkelijken? De lokale lerarenplatforms geven daar al een eerste antwoord op. Moet een onderwijsopdracht nog in uren worden uitgedrukt, of dient ze op een andere manier te worden bekeken? Ook de verloning en het het maatschappelijk prestige van de leraar zal in die discussie aan bod moeten komen. Als we op die vragen een antwoord hebben, zullen we een gepast beleid kunnen ontwikkelen." "De grote ambitie van de modernisering van ons secundair onderwijs is om elke leerling op het juiste moment naar de juiste plaats te leiden, rekening houdend met zijn of haar competenties en interesses ", zegt Boeve. "Is er maar één weg om dat doel te bereiken? Nee, je zult zien dat scholen in ons netwerk verschillende wegen bewandelen om dit te doen. Je hebt scholen die rapporten zullen blijven uitdelen, en er zijn scholen die niet meer van punten willen weten, dat is een keuze. De scholen zullen zelf die keuze maken en wij zullen hen daarin ondersteunen. Ikzelf zou niet graag in een school zonder punten zitten, maar dat heeft allicht met de aard van het beestje te maken. Scholen staan hoe dan ook voor de uitdaging de voordelen van hun methode te maximaliseren en de nadelen te minimaliseren." (Belga)