Leuven besliste bovendien dat fietsers vanaf 1 september aan twintig kruispunten in de binnenstad en in de deelgemeenten op een veilige en wettelijke manier door het rood rechtdoor zullen kunnen rijden en/of rechts afslaan. Signalisatie zal duidelijk maken wat toegelaten is. Fietsers moeten er wel altijd voorrang blijven geven aan voetgangers op het zebrapad. Daarnaast verbreedt de stad aan vijf kruispunten de opstelstroken voor fietsers. In een dergelijke strook kunnen fietsers zich aan verkeerslichten veilig opstellen voor de auto's en ook als eerste vertrekken bij groen licht. "Sinds de coronacrisis wordt er meer gefietst in Leuven, wat we graag zien gebeuren en aanmoedigen, ook na corona. Het is immers dé manier om onze stad aangenamer, leefbaarder en gezonder te maken. Daarom nemen we extra maatregelen zodat fietsers zich veilig kunnen verplaatsen in onze stad", zei burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) bij de aankondiging eind mei. Het circulatieplan dat Leuven in 2016 invoerde maakte al meer ruimte vrij voor fietsers en voetgangers wat resulteerde in 44 procent meer fietsers. (Belga)

Leuven besliste bovendien dat fietsers vanaf 1 september aan twintig kruispunten in de binnenstad en in de deelgemeenten op een veilige en wettelijke manier door het rood rechtdoor zullen kunnen rijden en/of rechts afslaan. Signalisatie zal duidelijk maken wat toegelaten is. Fietsers moeten er wel altijd voorrang blijven geven aan voetgangers op het zebrapad. Daarnaast verbreedt de stad aan vijf kruispunten de opstelstroken voor fietsers. In een dergelijke strook kunnen fietsers zich aan verkeerslichten veilig opstellen voor de auto's en ook als eerste vertrekken bij groen licht. "Sinds de coronacrisis wordt er meer gefietst in Leuven, wat we graag zien gebeuren en aanmoedigen, ook na corona. Het is immers dé manier om onze stad aangenamer, leefbaarder en gezonder te maken. Daarom nemen we extra maatregelen zodat fietsers zich veilig kunnen verplaatsen in onze stad", zei burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) bij de aankondiging eind mei. Het circulatieplan dat Leuven in 2016 invoerde maakte al meer ruimte vrij voor fietsers en voetgangers wat resulteerde in 44 procent meer fietsers. (Belga)