De definitieve sluiting staat gepland voor eind dit jaar. Van 1 maart tot dan loopt er een overgangsperiode waarin de loketten nog twee of drie dagen per week zullen open blijven. Vanaf maart zullen in die stations stewards mensen helpen bij de aankoop van een ticket bij de automaten. Na de sluitingen zullen nog 91 NMBS-stations beschikken over loketten. Dat komt overeen met 16 procent van alle stations, wat meer is dan in onze buurlanden. In 2020 waren loketten nog goed voor 20 procent van de verkoop. Ter vergelijking: in 2015 waren loketten nog goed voor 54 procent van de verkoop. Onder de begeleidende maatregelen die met de sluitingen gepaard gaan, worden onder meer partnerschappen verstaan met de gemeenten waar de betrokken stations liggen "om een menselijke aanwezigheid te behouden". De spoorwegmaatschappij zal oproepen lanceren voor "projecten die zijn aangepast aan de lokale context". Bij "niet-winstgevende activiteiten" zal de NMBS alleen de werkelijke beheers- en exploitatiekosten aanrekenen voor de gebruikte stationsruimte. De betrokken stations blijven wel toegankelijk en zullen dagelijks bezocht worden door NMBS-medewerkers. Ook blijft assistentie aan personen met beperkte mobiliteit beschikbaar in de stations die dat aanbieden, en zullen de wachtzalen open en verwarmd zijn. Het gaat om de 44 volgende stations waar de loketten dus tegen eind 2021 volledig worden gesloten: Ans, Bertrix, Beveren-Waas, Binche, Châtelet, De Pinte, Diksmuide, Gouvy, Harelbeke, Heide, Heist, Jambes, Jette, Jurbeke, Kontich-Lint, Lede, Lesse, Leuze, Liedekerke, Luttre, Marbehan, Marchienne-au-Pont, Mariembourg, Mechelen-Nekkerspoel, Menen, Ninove, Opwijk, Peruwelz, Poperinge, Rixensart, Rochefort-Jemelle, Ronse, Saint-Ghislain, Silly, Sint-Genesius-Rode, Terhulpen, Ternat, Tielt, Torhout, Veurne, Virton, Waterloo, Waver en Zaventem. (Belga)

De definitieve sluiting staat gepland voor eind dit jaar. Van 1 maart tot dan loopt er een overgangsperiode waarin de loketten nog twee of drie dagen per week zullen open blijven. Vanaf maart zullen in die stations stewards mensen helpen bij de aankoop van een ticket bij de automaten. Na de sluitingen zullen nog 91 NMBS-stations beschikken over loketten. Dat komt overeen met 16 procent van alle stations, wat meer is dan in onze buurlanden. In 2020 waren loketten nog goed voor 20 procent van de verkoop. Ter vergelijking: in 2015 waren loketten nog goed voor 54 procent van de verkoop. Onder de begeleidende maatregelen die met de sluitingen gepaard gaan, worden onder meer partnerschappen verstaan met de gemeenten waar de betrokken stations liggen "om een menselijke aanwezigheid te behouden". De spoorwegmaatschappij zal oproepen lanceren voor "projecten die zijn aangepast aan de lokale context". Bij "niet-winstgevende activiteiten" zal de NMBS alleen de werkelijke beheers- en exploitatiekosten aanrekenen voor de gebruikte stationsruimte. De betrokken stations blijven wel toegankelijk en zullen dagelijks bezocht worden door NMBS-medewerkers. Ook blijft assistentie aan personen met beperkte mobiliteit beschikbaar in de stations die dat aanbieden, en zullen de wachtzalen open en verwarmd zijn. Het gaat om de 44 volgende stations waar de loketten dus tegen eind 2021 volledig worden gesloten: Ans, Bertrix, Beveren-Waas, Binche, Châtelet, De Pinte, Diksmuide, Gouvy, Harelbeke, Heide, Heist, Jambes, Jette, Jurbeke, Kontich-Lint, Lede, Lesse, Leuze, Liedekerke, Luttre, Marbehan, Marchienne-au-Pont, Mariembourg, Mechelen-Nekkerspoel, Menen, Ninove, Opwijk, Peruwelz, Poperinge, Rixensart, Rochefort-Jemelle, Ronse, Saint-Ghislain, Silly, Sint-Genesius-Rode, Terhulpen, Ternat, Tielt, Torhout, Veurne, Virton, Waterloo, Waver en Zaventem. (Belga)