Den Haag mikt op een opbrengst van 200 miljoen euro. Aanvankelijk was ook sprake van een vliegbelasting per vrachtvliegtuig, maar die viel weg omdat cargomaatschappijen volgens onderzoek daardoor zouden uitwijken naar het buitenland, met grote gevolgen voor bijvoorbeeld de luchthaven Schiphol. Om dat wegvallen te compenseren werd het tarief per passagier verhoogd van 7 naar, naar verwachting, 7,45 euro. De belasting geldt niet voor transferpassagiers. Verder blijft de Nederlandse regering pleiten voor een Europese aanpak. De eerste plannen daarvoor worden pas begin volgend jaar verwacht. In veel Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk, bestaat er al een vorm van vliegbelasting, maar in België bijvoorbeeld nog niet. (Belga)

Den Haag mikt op een opbrengst van 200 miljoen euro. Aanvankelijk was ook sprake van een vliegbelasting per vrachtvliegtuig, maar die viel weg omdat cargomaatschappijen volgens onderzoek daardoor zouden uitwijken naar het buitenland, met grote gevolgen voor bijvoorbeeld de luchthaven Schiphol. Om dat wegvallen te compenseren werd het tarief per passagier verhoogd van 7 naar, naar verwachting, 7,45 euro. De belasting geldt niet voor transferpassagiers. Verder blijft de Nederlandse regering pleiten voor een Europese aanpak. De eerste plannen daarvoor worden pas begin volgend jaar verwacht. In veel Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk, bestaat er al een vorm van vliegbelasting, maar in België bijvoorbeeld nog niet. (Belga)