Volgens Touring worden in totaal 35.000 Brusselse gezinnen getroffen, plus nog eens 560.000 autobezitters uit de andere gewesten. De mobiliteitsorganisatie vraagt daarom de Brusselse regering om snel na te denken over een manier om eigenaars van deze voertuigen tegemoet te komen, bijvoorbeeld door hen pas vanaf 2023 te beboeten. De lage-emissiezone wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. In 2025 volgen de dieselvoertuigen met euronorm 5. In 2030 wil de Brusselse regering voertuigen met dieselmotoren volledig bannen. Vijf jaar later, in 2035, is het de beurt aan voertuigen met benzine-lpg-motoren. Met die beslissingen wil men in Brussel de luchtverontreiniging aanpakken en voldoen aan de Europese klimaatdoelstelling van koolstofneutraliteit tegen 2050. (Belga)

Volgens Touring worden in totaal 35.000 Brusselse gezinnen getroffen, plus nog eens 560.000 autobezitters uit de andere gewesten. De mobiliteitsorganisatie vraagt daarom de Brusselse regering om snel na te denken over een manier om eigenaars van deze voertuigen tegemoet te komen, bijvoorbeeld door hen pas vanaf 2023 te beboeten. De lage-emissiezone wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. In 2025 volgen de dieselvoertuigen met euronorm 5. In 2030 wil de Brusselse regering voertuigen met dieselmotoren volledig bannen. Vijf jaar later, in 2035, is het de beurt aan voertuigen met benzine-lpg-motoren. Met die beslissingen wil men in Brussel de luchtverontreiniging aanpakken en voldoen aan de Europese klimaatdoelstelling van koolstofneutraliteit tegen 2050. (Belga)