Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren en ook energie opwekken. ProRail wil uiteindelijk volledig CO2-neutraal functioneren, door onder meer energie te besparen, het wagenpark te verduurzamen en de energie-doelmatigheid met 2 procent te verbeteren. Ook komt er ledverlichting op de stations en komen daar systemen die regelen dat op de perrons de verlichting dimt als er niemand staat. "Zo versnellen we niet alleen de transitie van fossiele energiebronnen naar duurzame, maar leveren we ook een bijdrage aan de klimaatdoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen", aldus Eringa. ProRail heeft becijferd dat in 2015 het elektriciteitsverbruik 135 miljoen kWh was. Dat staat gelijk aan 38.570 huishoudens en dat is weer vergelijkbaar met een middelgrote stad als Hengelo of Almelo. (Belga)

Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren en ook energie opwekken. ProRail wil uiteindelijk volledig CO2-neutraal functioneren, door onder meer energie te besparen, het wagenpark te verduurzamen en de energie-doelmatigheid met 2 procent te verbeteren. Ook komt er ledverlichting op de stations en komen daar systemen die regelen dat op de perrons de verlichting dimt als er niemand staat. "Zo versnellen we niet alleen de transitie van fossiele energiebronnen naar duurzame, maar leveren we ook een bijdrage aan de klimaatdoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen", aldus Eringa. ProRail heeft becijferd dat in 2015 het elektriciteitsverbruik 135 miljoen kWh was. Dat staat gelijk aan 38.570 huishoudens en dat is weer vergelijkbaar met een middelgrote stad als Hengelo of Almelo. (Belga)