Aalst krijgt dit jaar opnieuw internationale kritiek nadat in de carnavalstoet van de voorbije editie allerlei Joodse karikaturen waren opgedoken. 'Er is een wezenlijk verschil tussen het aanhalen van een stereotyperend karikatuur en een stereotyperend karikatuur die vijandig en denigrerend is', klinkt het.

De karikaturen waren dit jaar 'beladen met een rijke historie van niets minder dan dodelijke propaganda en ophitsing', valt in de brief te lezen. 'Het stereotyperen van Joden met boze gezichten, omringd door goudstaven of zelfs als ongedierte zijn motieven die we slechts zouden moeten kennen van geschiedenisboeken over het racisme van de middeleeuwse koninkrijken, het tsaristisch Rusland en uit nazistische propaganda'.

Het verbond van organisaties en politici vragen de Belgische autoriteiten om actie te ondernemen tegen het gebruik van antisemitische karikaturen. 'Nu de norm tegen antisemitisme verder in gevaar is gekomen sinds het carnavalsfeest, is op zijn minst een diepgaand onderzoek naar mogelijk strafbare discriminatie onder de Belgische wet nodig.'

De brief is onder meer ondertekend door tien Nederlands-Joodse organisaties en interreligieuze verenigingen en ondertekend door nationale politici van de partijen GroenLinks, ChristenUnie, D66 en SGP.

Aalst kreeg vorig jaar zware kritiek op het gebruik van Joodse stereotypen, en ook dit jaar vielen er onder meer bij het interfederaal gelijkekansencentrum Unia 25 klachten binnen. Directeur Patrick Charlier voegt daaraan toe dat burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) van Aalst drie keer is weggebleven van ontmoetingen die waren belegd met leden van Joodse organisaties.

Dat heeft uiteindelijk geleid tot het terugtrekken van het carnaval van Aalst als Unesco-erfgoed. Unia overlegt op zijn beurt met parket en politie om na te gaan of er gerechtelijke stappen worden ondernomen op basis van de 25 klachten die in ons land zijn genoteerd.

Aalst krijgt dit jaar opnieuw internationale kritiek nadat in de carnavalstoet van de voorbije editie allerlei Joodse karikaturen waren opgedoken. 'Er is een wezenlijk verschil tussen het aanhalen van een stereotyperend karikatuur en een stereotyperend karikatuur die vijandig en denigrerend is', klinkt het. De karikaturen waren dit jaar 'beladen met een rijke historie van niets minder dan dodelijke propaganda en ophitsing', valt in de brief te lezen. 'Het stereotyperen van Joden met boze gezichten, omringd door goudstaven of zelfs als ongedierte zijn motieven die we slechts zouden moeten kennen van geschiedenisboeken over het racisme van de middeleeuwse koninkrijken, het tsaristisch Rusland en uit nazistische propaganda'. Het verbond van organisaties en politici vragen de Belgische autoriteiten om actie te ondernemen tegen het gebruik van antisemitische karikaturen. 'Nu de norm tegen antisemitisme verder in gevaar is gekomen sinds het carnavalsfeest, is op zijn minst een diepgaand onderzoek naar mogelijk strafbare discriminatie onder de Belgische wet nodig.'De brief is onder meer ondertekend door tien Nederlands-Joodse organisaties en interreligieuze verenigingen en ondertekend door nationale politici van de partijen GroenLinks, ChristenUnie, D66 en SGP. Aalst kreeg vorig jaar zware kritiek op het gebruik van Joodse stereotypen, en ook dit jaar vielen er onder meer bij het interfederaal gelijkekansencentrum Unia 25 klachten binnen. Directeur Patrick Charlier voegt daaraan toe dat burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) van Aalst drie keer is weggebleven van ontmoetingen die waren belegd met leden van Joodse organisaties. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het terugtrekken van het carnaval van Aalst als Unesco-erfgoed. Unia overlegt op zijn beurt met parket en politie om na te gaan of er gerechtelijke stappen worden ondernomen op basis van de 25 klachten die in ons land zijn genoteerd.