In heel Europa leeft grote onvrede onder zowel cabinepersoneel als piloten van Ryanair over de slechte arbeidsvoorwaarden. De piloten legden al het werk neer. Eind juli werd er in vier Europese landen eveneens door cabinemedewerkers gestaakt. Het Nederlandse cabinepersoneel deed toen nog niet mee, omdat FNV nog in onderhandeling was met Ryanair over betere arbeidsvoorwaarden. Eind vorige week zijn die gesprekken vastgelopen. FNV wil het ultimatum komende week versturen. Een speciaal actiecomité van de bond moet nog bepalen op welk moment Ryanair uiterlijk aan de eisen van het cabinepersoneel tegemoet moet komen. Ook zal het actiecomité besluiten over hoe de acties er dan precies uit komen te zien. Ongeveer 70 procent van de cabinemedewerkers van Ryanair in Eindhoven is lid van FNV. Dertig medewerkers zijn direct in dienst bij de maatschappij. De rest werkt via uitzendbureaus Crewlink en Workforce. De vakbond klaagt onder meer de slechte betaling aan en het feit dat er enkel wordt betaald voor de gewerkte uren in het vliegtuig. Ook de uren die medewerkers langer moeten werken als gevolg van een storing of vertraging worden niet vergoed volgens de vakbond. (Belga)

In heel Europa leeft grote onvrede onder zowel cabinepersoneel als piloten van Ryanair over de slechte arbeidsvoorwaarden. De piloten legden al het werk neer. Eind juli werd er in vier Europese landen eveneens door cabinemedewerkers gestaakt. Het Nederlandse cabinepersoneel deed toen nog niet mee, omdat FNV nog in onderhandeling was met Ryanair over betere arbeidsvoorwaarden. Eind vorige week zijn die gesprekken vastgelopen. FNV wil het ultimatum komende week versturen. Een speciaal actiecomité van de bond moet nog bepalen op welk moment Ryanair uiterlijk aan de eisen van het cabinepersoneel tegemoet moet komen. Ook zal het actiecomité besluiten over hoe de acties er dan precies uit komen te zien. Ongeveer 70 procent van de cabinemedewerkers van Ryanair in Eindhoven is lid van FNV. Dertig medewerkers zijn direct in dienst bij de maatschappij. De rest werkt via uitzendbureaus Crewlink en Workforce. De vakbond klaagt onder meer de slechte betaling aan en het feit dat er enkel wordt betaald voor de gewerkte uren in het vliegtuig. Ook de uren die medewerkers langer moeten werken als gevolg van een storing of vertraging worden niet vergoed volgens de vakbond. (Belga)