Bedrijven hebben uiterlijk zeventien maanden de tijd om de aanpassing door te voeren, zo staat op de websites van de Reclame Code Commissie en van de FNLI (levensmiddelenindustrie). De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. Die gaat over onder meer reclame voor cosmetische ingrepen, reisaanbiedingen, maar ook over kindermarketing. Het gebruik van kinderidolen is in Nederland al jaren beperkt in reclame op tv, print, op scholen, bij sportevenementen en online. Maar idolen waren nog wel te zien op verpakkingen en ander reclamemateriaal. Dat wordt nu dus ingeperkt. Gezondheidsorganisaties maar ook ouders vinden al jaren dat kinderen met leuke verpakkinkjes te veel worden verleid om ongezonde producten te eten. De FNLI kondigde al vorig jaar aan daar iets aan te gaan doen. (Belga)

Bedrijven hebben uiterlijk zeventien maanden de tijd om de aanpassing door te voeren, zo staat op de websites van de Reclame Code Commissie en van de FNLI (levensmiddelenindustrie). De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. Die gaat over onder meer reclame voor cosmetische ingrepen, reisaanbiedingen, maar ook over kindermarketing. Het gebruik van kinderidolen is in Nederland al jaren beperkt in reclame op tv, print, op scholen, bij sportevenementen en online. Maar idolen waren nog wel te zien op verpakkingen en ander reclamemateriaal. Dat wordt nu dus ingeperkt. Gezondheidsorganisaties maar ook ouders vinden al jaren dat kinderen met leuke verpakkinkjes te veel worden verleid om ongezonde producten te eten. De FNLI kondigde al vorig jaar aan daar iets aan te gaan doen. (Belga)