Na verdachte benoeming Selmayr: ‘Het Europees Parlement doet het niet beter’

Martin Selmayr (midden) achter Michel Barnier (rechts) en Jean-Claude Juncker (links), 13 maart 2018. © Reuters
Niels Verdonck
Niels Verdonck Medewerker Knack.be

Na de kritiek op de snelle benoeming van Martin Selmayr door de Europese Commissie, blijkt de situatie in het Europees Parlement even erg. Dat toonde Politico-journaliste Maïa De La Baume aan: ‘Alles is op voorhand afgesproken’.

Er onstond ophef over de blitzbenoeming van Martin Selmayr, tot dan kabinetschef bij Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, tot secretaris-generaal door de Europese Commissie. Die verliep volgens Juncker volgens de regels, maar de schijn is alleszins gewekt dat de promotie op voorhand werd bedisseld.

De fracties in het Europees Parlement waren er als de kippen bij om de benoeming te veroordelen. In een ontwerpresolutie spreken ze zelf over een ‘coup’. Maar het Europees Parlement doet het volgens ingewijden niet beter. In een brief aan voorzitter Antonio Tajani laakt Pilar Antelo, voorzitter van het personeelscomité, de aanwervingspolitiek voor topambtenaren voor het parlement. Ze stelt onomwonden: ‘Ik maak me zorgen over de toenemende politisering en manipulatie bij de aanstellingsprocedure van hooggeplaatste ambtenaren.’ Er zitten vandaag negen directeursposts ‘in de pijplijn’ die moeten ingevuld worden.

Politico-journaliste Maïa De La Baume zocht uit hoe erg het gesteld is in het Europees Parlement. Ze sprak met zes anonieme functionarissen over de benoemingspolitiek in het parlement. Die zeggen dat Klaus Welle, secretaris-generaal van het Europees parlement, en de grote politieke fracties de taart met postjes verdelen. ‘Uiteindelijk is alles op voorhand afgesproken’, zegt de journaliste.

Heeft Pilar Antelo gelijk als ze zegt dat ‘de procedures niet beter zijn in het Europees Parlement dan in de Commissie’?

DE LA BAUME: Ze heeft gelijk dat gevallen zoals Selmayr ook in het Europees Parlement plaatsvinden. De procedures over het aanwerven van (top)ambtenaren zijn dezelfde in alle Europese instellingen. Er is geen sprake van ‘misbruik’, maar mensen zoeken manieren om de regelgeving te omzeilen.

Hoe gebeurt dat dan concreet?

DE LA BAUME: Er wordt creatief omgesprongen met de procedures. Als een interne kandidaat niet voldoet aan de eisen – omdat hij een te lage graad heeft bijvoorbeeld – bied men de functie ook aan externen aan en zo worden de voorwaarden plots minder streng. Dat doet men dan onder het motto van ’transparantie’, maar uiteindelijk wordt de interne kandidaat toch gewoon gekozen. Zo proberen ze de illusie te wekken dat er competitie is en dat anderen succesvol kunnen solliciteren.

Ik zou zelf niet meer solliciteren mocht ik een job ambiëren bij het Europees Parlement, het is allemaal op voorhand afgesproken.

Mau0026#xEF;a De La Baum, journaliste u003cemu003ePoliticou003c/emu003e

En als ze koste wat kost een interne kandidaat willen? Dan houdt men de vacature intern. Terwijl er vaak externen geschikter zouden zijn voor die functie. Zo krijgen ze mensen op de plaatsen die ze willen.

Ik zou zelf niet meer solliciteren mocht ik een job ambiëren bij het Europees Parlement, het is allemaal op voorhand afgesproken.

Wie regelt dat dan allemaal?

DE LA BAUME: Uitendelijk zet Welle (Secretaris-generaal van het Europees Parlement nvdr.) zijn handtekening onder de contracten. Maar ook de grote politieke fracties proberen hun kandidaten in een topfunctie te krijgen. Misschien is Tajani (Europees parlementsvoorzitter, nvdr.) ook betrokken, maar ik weet niet in hoeverre hij op de hoogte is. Hij heeft volgens mij andere katten te geselen. Welle heeft daarentegen duidelijk mensen rond zich die hij wil belonen met een topfunctie.

Als zoiets gebeurt in een andere instelling kunnen er zich twee scenario’s afspelen. Ofwel houdt iedereen zijn mond, ofwel komt er iemand mee naar buiten…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content